Bankomaterna stannade

– Misstänker man något fel ska man göra en anmälan, säger Bankomats vd.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Linköping2014-06-12 14:47

Sveriges bankomater drabbades av en störning i en timme på torsdagen. Störningen pågick mellan cirka 12.45 och 13.45. Orsaken ska vara ett tekniskt fel.

Bankomats kund- och marknadschef Johan Nilsson har uppgivit för Aftonbladet att felet även berörde Norge, och sedelautomater som inte är Bankomats. Bankomat köper IT-tjänster från norska IT-företaget Evry.

Samtliga automater

– Jag kan inte uttala mig om vår leverantör eller om andra sedelautomater. Men vi har haft en störning som har berört samtliga automater i Sverige. Det är lite oklart om alla har varit ur funktion, men det ha varit en omfattande störning, säger Stefan Bergelind, vd för Bankomat.

Han understryker att man gjort allt för att få ordning på felet.

Prioritet

– Det fick naturligtvis högsta prioritet. Det är väldigt viktigt att bankomaterna fungerar, säger Stefan Bergelind.

Finns det någon risk för pengarna på våra konton?

– Om man man misstänker att något fel på kontot så ska man kontakta banken och göra en anmälan, en reklamation, svarar Stefan Bergelind.

Nu återstår för Bankomat att utreda felet noggrannare. Det finns 2 200 bankomater i Sverige, och cirka 1 100 andra sedelautomater.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!