Det tror branschorganisationen Svensk handel som nu rekommenderar butikerna att begränsa mottagandet av mynt. Vi berättade nyligen om butiken Karamella som drabbas av kontantbytet då man får in mycket mynt.
Varje svensk bedöms ha i snitt 500 kronor i mynt hemma. Eftersom Riksbanken uppmanar till att man ska handla för mynten som snart blir ogiltiga så tror Bengt Nilervall – expert på betalningsfrågor på Svensk handel – att butikerna inte har sett slutet ännu.
– Det kommer nog att bli värre. Det finns inga incitament för butikerna att sätta in pengarna, eftersom det kostar att köpa in växelpengar som man fortfarande behöver. Våra medlemmar säger att ökad mynthantering leder till orimliga köer och att mynthanteringsföretagen tar ut avgifter för att hämta och ta emot mynten. Vi tycker också att bankerna har skött det här illa.
Varför då?
– Främst för att man har tagit bort, och fortsätter att ta bort tjänster med myntinsättning på bankkontoren, trots att vi är inne i det största kontantbytet i modern historia, säger Nilervall.
Bankerna har löst detta på lite olika sätt. Danske bank slutade med kontanter för några år sedan, och hänvisar sina kunder till Forex genom ett avtal. Forex tar en uppräkningsavgift på 15 procent. Handelsbanken har en lösning med standardiserade 2,5-kilospåsar för 50 kronor styck (oberoende av valör), alternativt sju procent av inväxlingsvärdet. Barn som vill sätta in mynt gör det gratis på Handelsbanken.
- Kontantutbytet är ett gissel för oss alla, av praktiska skäl. Många kunder vill växla mynt och det blir till slut väldigt tungt att hantera. Det är knappast någon som tjänar pengar på hanteringen av mynten. Vi gör det definitivt inte, vi har inte ens kostnadstäckning för vad mynthanteringen kostar ", säger Patrik Nyberg, privatmarknadschef på Handelsbanken i Linköping.
Swedbank har alldeles nyligen tagit bort avgiften för insättning över disk fram tills 30 juni. Man har också automater för insättning på en del kontor.
– Vi tar bort avgiften för våra kunder för att vi tycker att det är nödvändigt och för att kunderna ska ha den servicen under den här perioden, säger Claes Warrén, presskontakt på Swedbank.
SE-banken var tidiga med att skippa avgiften:
– Det har också gjort att vi inte får så mycket frågor om det. Mitt råd är att inte vänta med att sätta in sina mynt, eller handla för dem. Risken är att man glömmer bort dem och då förlorar de sitt värde, säger Frank Hojem, kommunikatör på SE-banken.
Värdetransportföretaget Loomis hanterar tonvis med mynt dagligen, och har bland annat avtal med många butiker. De tar ut en insättningsavgift samt en särskild avgift på grund av myntutbytet på 159 kronor.
Riksbankens bedömning är att myntbytet är nödvändigt, bland annat eftersom det finns för många olika sorters mynt i omlopp.
– Man vill ha så få versioner av sedlar och mynt som möjligt, säger presstalesmannen Tommy Persson.
Men varför ska butikerna behöva ta så stor del av hanteringen?
– Riksbanken är egentligen bara en grossist för kontanter. Bedömningen är att det här inte ska subventioneras med skattemedel utan att det är något som ska hanteras av kontantmarknaden. Bankerna gör olika och därför har vi tagit fram tjänsten Myntkartan.se för att man ska kunna hitta ett bankkontor som tar emot kontanter, säger Tommy Persson.