– Syftet med flytten är att samla resurserna på ett och samma ställe för att kunna ge kunderna bättre service, säger Petter Krantz, kontorschef på Swedbank i Skäggetorp.
Anledningen till flytten är att man har sett en förändring i kundernas beteenden och efterfrågan. Fler har börjat använda digitala kanaler och flödet in på kontoren har minskat stadigt.
– Det många efterfrågar nu är att kunna få kvalificerad rådgivning när de väl är på banken. Därför samlar vi hela verksamheten på samma plats för att kunna möta de behoven, säger Petter Krantz.
Hur innebär det här bättre service för dem som bor i Skäggetorp?
– När man gör förändringar är det tyvärr alltid vissa som kommer i kläm. De boende i Skäggetorp kommer från och med den första september att hänvisas till kontoret i centrala Linköping och de digitala kanalerna samt kundservice via telefon.
Beslutet att flytta verksamheten till innerstaden har tagits lokalt av ledningsgruppen i Linköping. Petter Krantz säger att Swedbank i Linköping är den enda staden utanför storstäderna som fortfarande har två kontor.
– Så frågan har egentligen varit på tapeten i flera år. Nu kände vi att tiden var inne.
Han säger att de har gått ut med information om flytten löpande under de senaste veckorna.
– Generellt har det varit ett positivt gensvar. Om man förklarar syftet med att kunna ge bättre service så är folk förstående.