– Min första dag på jobbet kom en kund in och frågade efter kylpasta. Och jag stod där och började skratta inombords för jag tänkte bara vad är kylpasta? Det har jag aldrig hört talas om innan.
Kylpasta, namn på kablar och många fler avancerade produkter. Begreppen var många och nya för Ayda Shahin, som precis hade börjat som säljare på Kjell & Company. Nu har hon varit här i nio månader.
Vad fick dig att söka jobbet?
– Jag sökte jobbet eftersom jag tycker om att hjälpa människor och ge service. Här får man chansen att skapa relationer och guida kunderna på ett positivt sätt.
Hon kallar sig inte tekniknörd, men intresserad är hon.
– Jag har alltid velat lära mig mer om teknik och här kan man jobba och lära sig saker varje dag.
Tidigare bodde Ayda i Härnösand, dit hon flyttade från Iran när hon var 10 år. Förra året tog hon studenten och när sommaren närmade sig sitt slut tog hon väskorna och flyttade till Linköping.
– Min kille är härifrån, så han pluggar här och jag jobbar.
Hur var det att flytta från Härnösand till Linköping?
– Jag tyckte det var nervöst men ändå spännande att testa något nytt. Och jag ångrar absolut ingenting, för jag har utvecklats mycket som person och hunnit göra så mycket.
Men trots att hon trivs bra i Linköping föredrar Ayda ändå hemstaden.
– Härnösand är så himla fint och man bor nära vattnet. Om jag får möjlighet att vara ledig tre dagar i rad åker jag direkt upp dit för att hälsa på familjen. Men jag kanske flyttar tillbaka dit när jag har skaffat barn.
En vanlig dag brukar Ayda pendla mellan lagret och kassan.
– Har man en bra dag vill man stå i kassan och hjälpa alla kunder. Har man en sämre dag spenderar man ganska mycket tid ute på lagret och fixar om hyllplatser, uppdaterar och liknande.
Föredrar du att vara i kassan eller på lagret?
– Jag föredrar att vara i kassan. Det är favoriten.
I sommar har hon haft ansvaret för butiken i Linköping. En utmaning som Ayda har tagit på största allvar.
– Jag är en person som alltid skriver listor och det gör jag på jobbet också. Vi har en checklista så att alla vet vad de ska göra. När det blir stressigt så brukar jag säga att man ska ta en sak i taget och gärna att man delar upp det så alla får hjälpas åt, så att inte en person ska behöva göra allt.
Att jobba som ung tjej i teknikbranschen är dock inte en dans på rosor. Många gånger har det hänt att Ayda och hennes kvinnliga kollegor fått utstå kommentarer från kunder som inte tror att de som tjejer, eller invandrare, kan något om teknik.
– Det känns jobbigt. Vi brukar säga vill du ha hjälp eller inte? Annars får de gå till en annan butik. Och då blir de sura, för att de tycker fortfarande att de har rätt. Jag har nog upplevt det här mest av alla kollegor, eftersom jag jobbade med bara killar i ungefär ett halvår.
Vad tror du är anledningen till att ni får dessa kommentarer?
– Jag tror det beror på att Kjell & Company är en teknikbutik och det är killarnas område. En kille som jobbar på H&M:s tjejavdelning hade kanske fått höra liknande kommentarer exempelvis. Det är ju väldigt tråkigt.
Men inte ens taskiga kommentarer från kunder kan få Ayda att ge upp och byta jobb.
– Jag är fruktansvärt envis, så då vill jag motbevisa kunderna. Förr eller senare ska de ju lära sig, så att inte fler tjejer blir utsatta för liknande saker. Jag vet att om det hade varit några andra kollegor hade de sagt upp sig direkt.
Ayda beskriver sig själv som en glädjespridare. Men hon är också bestämd och ihärdig, vilket märks i jobbet.
– Jag vill alltid lösa problemet. Då kommer det fram att jag är envis och måste lösa det.
På jobbet trivs hon extremt bra. Särskilt mycket tycker hon om sina kollegor.
– Vi har fruktansvärt kul. Både med kunderna och med alla kollegor. Det är aldrig någon chefsroll utan vi alla är ett team brukar vi säga.
Snart väntar nya utmaningar för Ayda. Efter sommaren ska hon nämligen ta över som butikschef på Kjell och Company, fast i Nyköping.
Hur känns det?
– Jättenervöst, men spännande.
Ayda är bara 20 år men har redan hunnit uppnå flera av sina karriärmål. Att studera på universitetet är därför inget som känns aktuellt. Åtminstone inte än.
– Jag har aldrig varit bäst i skolan och jag har aldrig tyckt det varit kul. Jag ville ju plugga till HR för att en dag kunna bli butikschef, men nu är jag där. Så jag är före mina studier egentligen.