I januari i år förnyade kommunen ett avtal om särskild kollektivtrafik samt driften av en beställningscentral med Östgötatrafiken. Med särskild kollektivtrafik menas bland annat färdtjänst, skolskjuts och sjukresor, den sortens resor som bara utvalda grupper här rätt till.
Detta avtal ska enligt Samres ha varit värt nästan 72 miljoner kronor och företaget anser att en upphandling borde utannonserats enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU). Samres har nu via sitt juridiska ombud yrkat till Förvaltningsrätten i Linköping att avtalet ogiltigförklaras.
I ett yttrande till Förvaltningsrätten skriver kommunjurist Jan-Erik Nilsson att avtalet bara handlar om kostnadsfördelning av ett sedan tidigare befintligt avtal och inte utgör ett självständigt kontrakt. Avtalet ska därför inte, anser han, omfattas av LOU. Ansvaret för den särskilda kollektivtrafiken överfördes från kommunen redan 2012 och Samres yrkande väcks därför allt för sent, menar Jan-Erik Nilsson i kommunens yttrande.
På Östgötatrafiken menar man att kommunen har rätt att överlämna uppdraget att sköta särskild kollektivtrafik till Region Östergötland. Regionen har i sin tur överlåtit uppdraget till Östgötatrafiken.
Men Samres juridiska ombud Pär Cronhult menar att rätten att överlämna uppdraget enbart gäller för den allmänna kollektivtrafiken och att Linköpings kommun och Region Östergötland försöker blanda ihop korten.
– Hade man lämnat över ansvaret för kollektivtrafik till regionen så borde det även betyda att regionen skulle betala för trafiken. Men enligt avtalet så är det fortfarande kommunen som betalar, säger han.
Samres har samtidigt lämnat in liknande yrkanden angående upphandling av särskild kollektivtrafik i Norrköping och Mjölby.