Ett 70-tal av tjänstemännen i Motala är fast anställda, övriga är inhyrda konsulter. Autoliv Electronics har en utvecklingsavdelning i Mjärdevi i Linköping. Enligt vd:n Bo Wass samarbetar Linköpingsavdelningen nära med fabriken i Motala.
– De samarbetar såtillvida att produkter som utvecklas i Linköping, bland annat kamerasystem, tillverkas i Motala. Men det är ingen i Linköping som måste sluta på grund av flytten från Motala, säger Bo Wass till Corren.
Spetskompetens
De 240 som måste lämna fabriken i Motala erbjuds plats på Autoliv i Vårgårda. Facken kommer sannolikt att ange personalens spetskompetens som ett starkt argument för att behålla verksamhet i regionen. Bland tjänstemännen är det dock troligt att några kommer att få möjlighet att arbeta i Linköping, där Autoliv i dag har cirka 130 anställda.
– Det handlar i så fall uteslutande om ingenjörsroller, troligtvis inom test- och analysarbete.
Hur många?
– Det är svårt att säga just nu eftersom förhandlingarna bara inletts. Men det är en mindre andel, svarar Bo Wass.
Inne i stark tillväxt
Bo Wass uppger att det är ett svårt beslut man har fattat kring Motalafabriken.
– Jag vill verkligen understryka det. Vi har en mycket kompetent personal i Motala. Och vi är inne i en stark tillväxt.
Givetvis svårt för många att förstå logiken här, eller?
– Ja, så är det. Men vi har två verksamheter förhållandevis nära varandra, i Motala och Vårgårda och det är för att kunna vara konkurrenskraftiga som vi måste samla dem på ett ställe.
Tror du att något kan bli kvar i Motala?
– Det vet jag inte i dag.
MBL-förhandlingarna inleds under vecka 12.