Rapporten är skriven utifrån en händelse i juni när en brukare blev hängande i en lift och personalen, enligt en närstående, inte tycktes ha kunskap om, varken hur den fungerande eller hur man skulle lösa situationen.
Utredningen var den utlösande faktorn som gjorde att äldrenämndens ordförande, Liselotte Fager (KD), nyligen meddelade att hennes förtroende för vårdbolaget Attendos verksamhet på Ånestad definitivt tog slut.
Hon gav då social- och omsorgsförvaltningen uppdraget att utreda vilka alternativ till åtgärder som kommunen har att ta till för att ta över verksamheten och bryta sitt avtal med Attendo.
Liselotte Fager säger att hon förstår att boende, anhöriga och personal är oroliga, något hon beklagar.
– Förvaltningen jobbar på en lösning och fokuset ligger på att de boende ska påverkas så lite som möjligt. För att en annan utförare ska kunna ta över verksamheten på ett tryggt sätt så krävs det tyvärr lite tid, säger hon.
Linda Ljungqvist, social- och omsorgsdirektör vill inte uttala sig om den utredning som pågår, men säger att förvaltningen under lång tid påtalat brister på Ånestad och fått försäkran om att de ska åtgärdas.
– Nu säger Attendo själv i sin utredning att bristerna inte är åtgärdade och det ser vi mycket allvarligt på, säger hon.
I det avtal som Attendo har med kommunen finns, enligt Linda Ljungqvist, krav på att personalen ska kunna prata och förstå svenska på en viss nivå. Trots detta så framgår det tydligt i Attendos rapport att så inte är fallet. Språkförbistring uppstår, inte bara mellan boende och personal utan också i kommunikationen mellan personalen.
Hur kan det bli så när det finns ett avtal?
– Jag kan inte uttala mig om det här eftersom vi är mitt i en utredning.
Jag uppfattar att Attendo medger att de inte uppfyllt kravet på språkkompetens, stämmer det?
– Så kan man absolut uppfatta det.
Några av de brister som Attendo själva pekar på, förutom bristande språkkunskaper, är avsaknad av grundläggande struktur, hög personalomsättning och många tidsbegränsade anställningar. Sammantaget resulterar det i ”avsaknad av stabilitet, kontinuitet samt väletablerade rutiner", skriver Attendos utredare i rapporten
Det framkommer vidare att många av de anställda inte kan hantera verksamhetens telefoner eller vet vad man ska göra om larmet inte fungerar (något Corren skrivit om vid flera tillfällen).
Trots de brister som Attendo själv medger så har företaget ännu kvar sitt avtal. Någon konkret uppsägning har inte gjorts.
När eller om det kommer en sådan, kan Linda Ljungqvist inte säga.
Attendos rapport – som rör händelsen i juni – kom till kommunen i början av september. I rapporten har företaget själv tittat på den egna verksamheten på Ånestad. Man har kommit till slutsatsen att det inträffade har kunnat hända för att verksamheten har hög personalomsättning med många vikarier med låg kompetensnivå och språksvårigheter.
Attendos egen utredare konstaterar vidare en stor del av personalstyrkan har tidsbegränsade anställningar.
Det framgår också att dokumentation – som är ett lagkrav – gällande den vård och omsorg den enskilde får är bristfällig.
Hela rapporten bygger, enligt Attendos utredare, på uppgifter från och intervjuer med personal.
Efter händelserna i somras har en ny ledning tagit över på Ånestad.