Attendos chef svarar på kritiken: Vi har förbättrats

Det förekommer avvikelser då och då när det gäller trygghetslarm. Och ibland får man klagomål. Men i det stora hela fungerar Attendos boende på Ånestad som det ska, enligt Stephanie Vilches, verksamhetschef.

De anhörigas och Attendos åsikter om situationen på Ånestads vårdboende går isär.

De anhörigas och Attendos åsikter om situationen på Ånestads vårdboende går isär.

Foto: Zenaida Hadzimahovic

Linköping2021-05-11 06:00

Stephanie Vilches ansvarar för vårdbolaget Attendos verksamhet på Ånestads vårdboende. Hon har också under den gångna perioden tagit emot de anhörigas kritik mot verksamheten och situationen på vårdboendet. 

Men hennes bild av hur dagens situation ser ut skiljer sig från de anhörigas. Stephanie Vilches svarar på våra frågor skriftligt.

– I och med att vi tidigare har haft många synpunkter kring larm så har vi startat ett internt samarbete med olika funktioner inom Attendo för att säkerställa de tekniska bitarna kring larmet. Larmet fungerar bra nu, vi har rimliga svarstider. Men det förekommer avvikelser då och då och de hanteras som alla andra avvikelser.

Enligt Stephanie Vilches får man ibland klagomål på att trygghetslarmet inte fungerar som det ska och det hanteras utifrån rutinerna som finns. När det gäller bemanning på Ånestad är hennes bild att det finns personal enligt avtal, att personalen har rätt kompetens och att man bemannar efter behov. Personalens kunskapsnivå i svenska är olika men Vilches anser inte att detta behöver vara problematiskt så länge medarbetarna klarar av de lagkrav Attendo har.  Vilket de gör, enligt henne.

När det gäller aktiviteter och helgaktiviteter för de boende finns det en aktivitetsansvarig som ser till att ordna aktiviteter, enligt Vilches.

Får ni klagomål som gäller maten?

– Vi har anställt två kockar som går om varandra och de lagar god mat. Ja, det förekommer klagomål ibland men våra kockar tar sitt arbete på största allvar och är måna om våra boende.

Kocken har sagt upp sig och det finns klagomål att det saknas ingredienser till måltiderna? Är det något som du känner igen?

– Ja, det har varit tillfällen där vi fått fel leverans eller där vi har missat att beställa saker. Ibland blir det fel men i det stora hela så är våra boende nöjda med maten. Vi jobbar med ständigt förbättringsarbete. Kocken kommer att sluta och vi har påbörjat rekryteringen.

Din bild av verksamheten skiljer sig betydligt från de anhörigas bild. De anser att de förbättringar du pratar om är tillfälliga och att verksamheten fortfarande har stora brister. Vad säger du?

– Det är tråkigt att vissa anhöriga upplever att förbättringar är tillfälliga. Jag delar tyvärr inte deras syn. Verksamheten har förbättrats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!