Attendo vill ha snabbare info

Helgens problem med Telias telefoni gjorde att flera brukare med omfattande omsorgsbehov stod utan trygghetslarm. Några fick vänta tills måndagen innan felen kunde åtgärdas.

Foto: FREDRIK PERSSON / TT

Linköping2015-07-15 13:57

Flera brukare i Skäggetorp drabbades i helgen av felande trygghetslarm. Maja Mierzejewska, verksamhetschef på Attendo i Skäggetorp, säger att problemen varit omfattande för deras verksamhet, men att de har bra rutiner för sådana här situationer.

– Vi hade en liknande situation tidigare i år som vi lärde oss mycket av. När detta händer får vi åka ut till brukarna och i vissa fall hör vi av oss till anhöriga. Ingen har farit illa under helgens larmhaveri, säger hon.

För de brukare som bara har fast telefon med larmet kopplat till samma nät blir kommunikationen svår när det blir fel på telefonin. Om det inträffar en olycka, till exempel ett fall, så kan det ta tid innan vårdgivarna får reda på det, säger Maja Mierzejewska.

– Vi önskar att vi kunde få kontinuerlig information av Telia när sådant här inträffar, säger hon.

Telia har inget ansvar för trygghetslarmen. Information om problem med telefonin lägger de upp på sin egen hemsida.

– Vi använder oss också av SOS alarms tjänst. Den kan kommuner prenumerera på, säger Telias presstalesman Irene Krohn.

John Fristedt är IT-utvecklingschef på Linköpings kommun. Han menar att vid större störningar bör kommunerna informeras omedelbar av tele-leverantörerna.

– Problemet är att vi bara får informationen i efterhand, vilket är en brist i nuläget. Då kan vi söka upp information om det. Vi håller på att övergå till digitala larm, då kan vi följa allt i realtid vid behov och kontroller sker fem gånger per dygn vilket ger en bättre säkerhet, men så länge analoga larm finns kvar finns det här problemet kvar, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!