Ätbar mat slängs - så ska det stoppas

Massor med fullt ätbar mat slängs bort i affärerna. Samtidigt måste många ständigt spara och snåla och välja de billigaste matvarorna. Markus Rosén och Markus Gustafsson vet hur matsvinnet kan minska.

Vinst för alla. Butikerna och kunderna vinner på att svinnet minskar, säger Markus Rosén, men det ger också miljövinster.

Vinst för alla. Butikerna och kunderna vinner på att svinnet minskar, säger Markus Rosén, men det ger också miljövinster.

Foto: Johnny Gustavsson

LINKÖPING2016-07-31 08:15

Videon är inte längre tillgänglig

Med en app och en hemsida kan fattiga studenter, arbetslösa, ensamstående föräldrar och förresten alla andra också minska svinnet genom att ta vara på maten som butikerna annars måste kasta.

Bananer som börjar få bruna fläckar, köttfärs som går ut i dag, tomater som är alltför mjuka men passar bra i soppan. Mat som absolut duger att äta men som ofta bara tas bort från butikshyllorna för att ge plats åt nya, perfekta varor med längre hållbarhetsdatum.

– Det är så onödigt och det finns så mycket att vinna på att människor kan köpa den där maten, säger Markus Rosén. Butiken skulle få sina varor sålda och kunderna skulle få billiga varor. Klimatsmart och nationalekonomiskt rätt!

Att skapa en mötesplats för konsumenter och butiker för att minska matsvinnet var en idé som började växa fram redan förra sommaren. Barndomskamraterna Markus Rosén och Markus Gustafsson sommarjobbade båda på posten och tillbringade timmar i sina brevbärarbilar, timmar som ofta ägnades åt telefonsamtal med varandra.

– Vi hade länge funderat på att starta ett företag, säger Markus Gustafsson, och det här var ju en jättebra idéj. Matsvinnet är en stor ekonomisk och miljömässig fråga, och så här kan vi faktiskt göra något åt saken.

Båda ska påbörja sina universitetsutbildningar i höst, men de har redan viss erfarenhet av fattigt studentliv och av att leta varor med kort datum i matbutiken.

– Butikerna har ingen effektiv kanal för marknadsföring av såna grejer, konstaterar Markus Rosén. Efterfrågan skulle säkert kunna vara stor – om bara kunderna fick veta var de fanns.

Hemsidan swinn.se finns redan. Planen är nu att bygga upp en databas med kunder som vill hitta klimatsmart mat. Genom att prenumerera ansluter sig kunden till ett nätverk av butiker. Så fort ett erbjudande från någon butik dyker upp får kunden ett meddelande.

Vill butikerna sälja så billigt? Finns inte risken att de inte längre kan sälja sina varor till ordinarie pris?

– De kommer att tjäna på att slippa slänga varor, säger Markus Gustafsson, och dessutom får de nya kunder till butiken. Den som köper den billiga köttfärsen passar nog på att köpa tomater och pasta också!

Att prenumerera på företaget Swinns tjänster blir gratis för kunderna. Så småningom hoppas grundarna att de ska kunna ta betalt av butikerna som ansluter sig och märker att det är lönsamt.

– Alla vinner på det här, menar de, inte minst miljön.

Fina bananer. Men när de får bruna fläckar blir de ofta bortsorterade från butikshyllan.
Fina bananer. Men när de får bruna fläckar blir de ofta bortsorterade från butikshyllan.
Matsvinnet i Sverige

Mellan 10 och 50 procent av all mat som produceras i Sverige blir aldrig uppäten.

En kartläggning från 2014 visar att ungefär 1,3 miljoner ton mat blir avfall varje år.

Hushållen slänger mest, totalt 717 000 ton.

Det betyder att ungefär 74 kilo mat kastas per person och år.

Dessutom hälls cirka 224 000 ton mat och dryck via avloppet årligen, cirka 26 kilo per person.

I butikerna beror svinnet ofta på passerat bäst-före-datum.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!