Butiken finns sedan tidigare på flera ställen i Stockholm, men även i andra städer runt om i landet.
– Vi tycker det är jättespännande att komma till Linköping. Vi har varit ute efter en butik här i många år men på grund av pandemin har vi väntat. Nu fick vi möjlighet och det ska bli spännande att öppna upp så centralt, förklarar butikskedjans vd Erik Dahlén.
Butiken flyttar in i en lokal på promenadstråket på Tanneforsgatan. Lokalen har ofta bytt hyresgäst genom åren. Senast i raden var Godistoppen.
Butikschefen Åsa Ljung Lindberg berättar.
– Sen har du haft Tomten som var en gammal anrik godisbutik i Linköping här också. Även om det också har varit mycket annat så är det kul att det har varit just godis i den här lokalen så här länge.
Åsa kommer från att ha jobbat på kontor med bland annat lager och logistik, reception och spedition i 30 år. Hon har aldrig jobbat i butik tidigare.
Det är ett ganska stort steg.
– Ja, det är ett jättestort, men också jättespännande, steg. Det känns jättehäftigt att se om mina idéer flyger. Jag känner också en stor stöttning från Erik och de andra på kontoret. Sen har jag andra butiksägare i stan som jag vet att jag kan ringa och få hjälp av.
Den goda relationen till lakrits utvecklades redan i unga år.
– Det började med hockeypulver, sen gick det vidare till viol och Salta katten. Idag är jag främst en stor saltlakritsälskare.
Bland butikens mer udda produkter återfinns bland annat chips, öl, grillkryddor och limoncello som alla har smaker från lakritsroten.
– Lakrits har inte uteslutande med konfektyr att göra. Det är en krydda. Men då vi i Skandinavien främst har en lång historia av att krydda konfektyr med lakrits har det blivit synonymt med godis.
Hur får ni det att gå runt på bara lakrits?
– Vi är ju väldigt nischade. Men det ser vi som en styrka då vi har en väldigt stark lakritskultur här i Sverige. Sen tycker jag att vi paketerat vårt sortiment på ett bra sätt. Men det gäller att inte bara att paketera utan också att få in kunskapen bakom produkterna. Där har vi duktig personal som är specialister inom lakrits och kan möta kunderna så att vi får lite av en apotekskänsla här inne i butiken, förklarar Erik Dahlén.
Slutligen, heter det "laakrits" eller "lackrits"?
– Den stora frågan! Jag tycker att man får säga vad man vill. Bara man förstår vad som menas. Det är bara charmigt att vi är olika, fastslår Åsa Ljung Lindberg.