Det finns knappt någon föräldrar som inte har kämpat med att försöka övertyga sina barn att gå ut och leka, cykla eller bygga koja. Och sedan gett upp efter barnets svar: vad ska jag göra ute, vart ska jag gå eller cykla, det finns ingen ute.
Som tvåbarnspappa har Tomas Ahlström hört många ursäkter, där "jag kan krocka med ett träd" tog priset. Då bestämde han sig för att lösa problemet.
– Motion är viktigt. Och barnen gillar att leka. Men för att få dem att röra på sig gäller det att använda sig av det språk de känner till och gillar, helt enkelt av dataspelens sätt att kommunicera, säger Tomas Ahlström som jobbar på Innovationskontoret i Linköping.
Där föddes hans idé om ett aktivitetsarmband till barn. Tomas Ahlström har jobbat i flera år med utformningen och utvecklat den både med sina egna barn och deras klasskompisar. Armbandet lyser rött om barnet inte rör på sig och för varje aktivitet får barnet en poäng. Sitter man stilla förbrukar man sina poäng. Målet är att få armbandet att lysa grönt vilket motsvarar en timmes motion.
– Det ska vara enkelt, spelaktigt och kul. Poängsystemet ska locka barnen att uppnå en högre nivå, från röd till gul och sedan till grön. Barnen kan också tävla mot varandra.
Prototypen har testats av flera familjer och responsen har varit över förväntan. De föräldrar som nöjer sig med vanlig hederlig vardagsmotion har också visat intresse för armbandet.
– Just nu är problemet att vi har bara två armband och prototypen har vi redan sålt på en auktion. Men snart ska vi bestämma oss för var och när produktionen ska ske, säger Tomas Ahlström.
Det digitala innehållet ska förmodligen tillverkas i Kina. Själva armbandet av silikon kan komma att produceras i Sverige.
Tillsammans med Patrik Jutterström, entreprenör, Nicklas Wigertz Danielsson som pluggar till civilingenjör och Anders Petersson som driver eget företag för systemutveckling, letar Tomas Ahlström efter ett kontor i Linköping för deras blivande företag.
– Vi håller på att bilda vårt bolag och många har redan hunnit beställa armbandet via vår hemsida. Vi jobbar också för att få finansiering, säger Tomas Ahlström.