Arenakampen hårdnar

– Linköping behöver ett nytt och större konserthus. Det krävs om vi vill hänga med i konkurrensen, säger Johan Rustan, vd i Arenabolaget.

Johan Rustan
Konsert och kongresshallen
Foto Pia Molin

Johan Rustan Konsert och kongresshallen Foto Pia Molin

Foto: pia molin

LINKÖPING2013-01-21 06:30

Mellan 2000 och 2012 byggdes 32 nya evenemangsarenor i Sverige. I höstas invigdes Friends Arena i Solna med kapacitet för cirka 60 000 sittande gäster. Snart följs den av nästan lika stora Tele2 Arena i Globenområdet. Konkurrensen är alltså stentuff.

Hur påverkar de nya storarenorna utbudet i Linköping?

– Faktiskt inte så mycket. Vi kommer aldrig att locka en artist av Bruce Springsteens kaliber till Cloetta Center. De allra största väljer att uppträda på Friends Arena och Tele2 Arena. Det är artisterna snäppet under som vi har chansen att kontraktera, menar Johan Rustan.

Vad lockar dem till Linköping?

– Stadens goda rykte, kort sagt. Att vi är oerhört professionella i varje detalj, att vi samarbetar bra med hotell, handeln och restauranter, att vi har välsmorda kontakter med produktionsbolagen, att ljus och ljud och annan teknik är av yppersta klass och att vi är bra på att sälja biljetter.

Hur når Linköping dit utan att det tar 100 år?

– Vi är redan där, delvis. Kvalitetsarbetet pågår ständigt. Och Linköping utvecklas åt rätt håll. Ryktet sade länge att Linköping inte är någon sommarstad, men det stämmer inte. Gå ner på Stora Torget en ljum sommarkväll, det är packat med folk. Det är bra, men vi har inte råd med att våra arenor står tomma i juli. Det måste vi ändra på.

I slutet på decenniet är Ostlänken i bruk. Då kan Linköpingsborna åka till Stockholm på en timme, uppleva en världsartist på Friends Arena och sen ta sig hem samma kväll.

Hur ska Arenabolaget matcha det?

– Rälsen har ju två ändar. Vi måste börja fundera på vad vi kan erbjuda när folk på ett smidigt sätt kan ta sig till Linköping. Här gäller det att politiker och näringsliv drar åt samma håll, men att man också lyssnar på visionärer, som tänker lite längre.

Han slår ut med handen mot Domkyrkoparken utanför fönstret.

– Ta Domkyrkan, tror du att någon tänkte att ”den här kyrkan ska stå i tusen år” innan man började projektera den. Någon tände en gnsita, fick med sig andra, det togs beslut och så satte man igång. Tack vare att politikerna i Linköping 2002 fattade rätt beslut om Cloetta Center, så har Arenabolaget försprång mot de aktörer som kom igång år efter oss.

På vilka sätt?

– Det ger fantastiska erfarenheter att arrangera Melodifestivalen tre gånger. Vi arbetar också effektivt och systematiskt för att jaga kongresser och evenemang till Linköping. Vi klarar av att driva stora konserter, det är inte så lätt som folk kanske tror. Med mera, med mera.

Vad är viktigast för att få det goda ryktet?

– Samarbete med produktionsbolagen för att få evenemang som Melodifestivalen och Idol. Det ger en enorm goodwill.

Du vill bygga ett nytt konserthus. Vad är det för fel på det hus vi redan har?

– Det byggdes 1987 och har lyft Linköpings kultur- och musikliv enormt. Men kraven höjs nu med raketfart. Framtidens konserthus är mer flexibla, man kan skräddarsy varje lokal för varje konsert eller mässa. Logistiken måste bli bättre, långtradare på Östgötagatan är ingen hit. Det skulle bli för dyrt att bygga om Crusellhallen till en modern konsertlokal. Men ska vi ha ett nytt konserthus om, säg tio år, måste vi börja skissa på det nu.

Johan Rustan vill se ett konserthus som både kan hysa en stående publik på 5 000 personer och samtidigt arrangera en viskväll för 300 personer i en lokal intill.

Men så stora konserthus finns ingenstans i Sverige.

– Nähä, men då blir vi först. Det vore något att sikta på

Rustan vill att huset i sig blir en sevärdhet. Ungefär som Globen i Stockholm eller Uppsala Konsert & Kongress.

Vad kunde vara en lämplig placering?

– På gångavstånd från nya resecentrum (nära Stångebromonumentet), säger Johan Rustan.

Han vill se en bred diskussion i kommunen om en turistsatsning som kan matcha/komplettera anläggningar som Kolmården och Astrid Lindgrens värld.

– Ja, en unik nöjespark/attraktion som passar Linköpings profil. Nåt som bara finns här. Men för det krävs det att politiker och näringsliv drar åt samma håll.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!