– Jag hör mycket homofobiska kommentarer. Det är ofta "bög" både i sociala medier och under skoldagen. En gång var det en elevs Tiktokfilmer som skickades runt. Hon ville inte gå tillbaka till klassen på en vecka efter det, berättar Brianne Mae, lärare på Internationella engelska skolan, IES.
– En tjej visade mig en stötande bild hon fått till sin mobil från en kille hon kände och skrattade. Eleverna förstår inte själva vad som är olämpligt eller vad som är brottsligt.
Hon är förhållandevis ny lärare på skolan som har runt 800 elever. På lektionerna råder mobilförbud, men konflikter som sker på fritiden tas med till skolan. På Stenbocksskolan i Boxholm där hon tidigare arbetade var det enklare att se när det hade hänt något och elever mådde dåligt, tycker Brianne.
– Men kanske behöver jag landa lite mer. Det är jätteviktigt för lärare att bygga upp en egen relation till eleverna så att de känner sig trygga och kommer tills oss om det är något.
Skolkuratorn Gabriella Palm på Nya Munken i Johannelund följer den otrygghet som kan uppstå via sociala medier på nära håll genom sina samtal med elever. Att det digitala livet påverkar dem, är tydligt.
– Min känsla är att det har blivit mer. Det kan handla om att man ser att kompisar gör saker utan att man fått frågan om att vara med eller taskiga kommentarer som kan skapa oro och ångest. Det finns mycket rädslor hos eleverna och en del av det är förstås kopplat till nätet.
Tycker du att skolan vet hur detta ska hanteras?
– Både och. Novahuset var här och pratade om ungas utsatthet på nätet i höstas och det var bra, men det är jätteviktigt att vi håller oss uppdaterade på ämnet. Det är nästan omöjligt att hänga med i vilka appar som används och det varierar också mellan olika kompisgäng.
Gabriella tycker att medvetenheten för ämnet har blivit större.
– I min roll tänker jag att det handlar mycket om att fråga barnen om det specifikt när de kommer till mig. Sen handlar det mycket om att skapa en god relation med dem så att de vågar berätta om det är nåt som inte känns bra.
I en enkät som förra året genomfördes på restaurang- och livsmedelsprogrammet på Anders Ljungstedts gymnasium frågades det specifikt om sociala mediers påverkan på elevers studiero. Av de cirka 100 svaren att döma var påverkan liten.
– Vi blev väldigt förvånade, men vi tror inte på att det stämmer. Jag tror att eleverna själva är så vana vid att det är som det är, så de tänker inte på det som ett problem, säger Marie Persson Stopar, arbetslagsledare på programmet.
Hon hävdar att hon under sina 20 år som lärare inte behövt reda ut en konflikt som haft grund i någon mobilapp – även om det likt på andra skolor förekommer även på Ljunkan. Att skolan sen något år tillbaka har fått flera heltidsmentorer som är mer insatta i elevernas sociala värld, tror hon bidrar till bättre elevkontakter och stöttning.
Brianne Mae på IES skulle önska ett större samarbete med polis eller regelbundna besök av föreläsare på ämnet när det kommer till att informera om vad som är ett brottsligt beteende på nätet. Skolans policy gällande kränkningar tycker hon kan bli tydligare.
– Jag tror inte många lärare har koll på det här och för att förebygga problemen måste man göra mycket mer från lägre åldrar. Det händer mycket mer i barnens telefoner än många tror – det har varit en ögonöppnare för mig också.