– Det känns som om vi får skylla oss själva för att vi inte förstod hur man måste utnyttja det här systemet, säger Daniel Svärd, pappa till Anton.
Antons mamma Linda Blomqvist beskriver att hon inte förstår hur de ska kunna tvinga Anton att känna motivation för skolan och att orka åka dit.
– Vi har ett barn som fram tills nu har varit motiverad och velat lära sig saker och känt att det är roligt att gå till skolan. Nu kommer ett sommarlov där Anton inte vill att skolan ska börja igen, säger hon.
Linda Blomqvist och Daniel Svärd är separerade och bor i Ljungsbro respektive Lambohov. Anton bor varannan vecka på varje ställe. Vid tiden för skolvalet i januari var Anton folkbokförd hos Linda i Ljungsbro. Barn i Ljungsbro har, enligt kommunens sätt att placera elever, Tokarpsskolan i Malmslätt som en av sina närskolor – förutom Ljungsbroskolan, dit Anton inte sökt och där kommunen inte heller kunde placera honom senare för den skolan hade blivit full av elever som aktivt önskat den.
I skolvalet ansökte Daniel och Linda om en plats för Anton på Berzeliusskolan eller Folkungaskolan, som ligger geografiskt bra till mellan hans båda hem. Många kompisar från årskurs sex i Lambohov, där Anton nu går, har kommit in på Folkungaskolan.
– En del har kommit in där på sitt tredje- eller fjärdehandsval, men jag kom inte in, säger Anton.
Han är ledsen och besviken över placeringen på Tokarpsskolan, han känner ingen där.
– Jag tänker på det mycket. Varje dag, säger han lågmält.
Daniel och Linda har klagat på kommunens beslut – men fått avslag. Formellt har det gått rätt till; placeringen har gjorts enligt det regelsystem som kommunen använder. Problemet blir konsekvenserna av systemet.
– Varför har kommunen de här reglerna? Varför är det en dator som får räkna ut var barn ska gå i skolan, och sen finns inget mänskligt utrymme för att rätta till fel? undrar Daniel Svärd.
Han anser att nuvarande system försvårar livet för barn med separerade föräldrar och två hem, och säger att många fler barn än hans måste vara drabbade; många barn lever med separerade föräldrar. Linda och Daniel menar att Linköpings kommuns metod för att skolplacera barn strider mot barnkonventionen, som är svensk lag och kräver att myndigheter fattar beslut utifrån barns bästa. Daniel tycker också, liksom andra föräldrar som vi intervjuat tidigare då vi skrivit om kommunens skolplacering, att systemet inbjuder till att missbruka folkbokföringen för att öka chanserna att komma in på vissa skolor.
– Den som vill tänka strategiskt kan se till att folkbokföra ett barn på en lämplig adress under perioden kring skolvalet, säger han.
Daniel och Linda känner sig också förvirrade kring besked om möjlighet till skolskjuts för Anton. I upprepad kontakt med utbildningskontoret har de uppfattat att Anton blir tvungen att resa kollektivt, vilket kommer att ta honom runt två timmar per dag, eller att han kanske kan få åka med skolskjuts i mån av plats. När vi talar med utbildningskontoret (se separat artikel) är beskedet ett annat.
Den som vill försöka byta skola kan lämna önskemål om skolbyte från 6 september. Om man får ja till ett byte så kan man börja på sin nya skola efter höstlovet 2021.