Attendoanställda uppmanas att värva kunder mot pengar

Värva en kund och få mer pengar i lönekuvertet. Den uppmaningen får Attendoanställda i Linköping. Äldrenämdens ordförande är tveksam till metoden och vice ordförande kallar det för aggressiv marknadsföring.

Attendo uppmanar sina medarbetare att tjäna extra pengar genom att värva kunder. Bättre att höja lönen istället, tycker en medarbetare som reagerat mot uppmaningen.

Attendo uppmanar sina medarbetare att tjäna extra pengar genom att värva kunder. Bättre att höja lönen istället, tycker en medarbetare som reagerat mot uppmaningen.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2022-02-21 18:00

Informationen till de anställda – framförallt inom hemtjänsten – har gått via företagets intranät. I meddelandet står att det är information "för er alla att hjälpa till att påverka kundinflödet i hemtjänsten." 

Om en medarbetare värvar en ny kund till hemtjänsten så utgår 500 kronor som läggs till lönen. Värvar man kunder som tre gånger per år använder sig av hushålls nära tjänster så får medarbetaren 300 kr. 

Det finns medarbetare som ifrågasätter det här sättet att skaffa kunder på, men som inte är så förvånade över uppmaningen.

– Vi får hela tiden höra att vi ska fokusera på de kunder som genererar pengar. Men i stället för att locka med värvningspengar vore det bättre att höja statusen på yrket och öka lönerna. Men till det finns det sällan pengar. Med bättre löner skulle fler stanna kvar och timvikarierna bli färre och då blir också kunderna nöjdare, säger medarbetaren som jobbat länge, men hittills aldrig stött på det här fenomenet.

Medarbetaren påpekar också att det inte framgår hur värvningarna ska gå till. Inte heller hur Attendo ska veta vem som står bakom en värvning.

Fackförbundet Kommunal känner till ärendet. Ann-Sofie Rydberg, regionalt skyddsombud, säger att man från fackets sida har sett liknande grepp tidigare från privata aktörer.

– Inom ramen för facket kan vi inte göra något. Det är upp till politikerna att svara på om det ok eller inte. Men generellt tycker vi att de istället för denna typ av bonus, borde höja lönerna.

Äldrenämndens ordförande Liselotte Fager (KD) säger att marknadsföring ska ske på ett ansvarsfullt och professionellt sätt med respekt för kunder och för övriga utförare, det står i företagets avtal med kommunen.

Är detta utformat så?

– Jag är tveksam. Så som det låter känns det som att det är angeläget att höra med Attendo om hur de ser på det.

Äldrenämndens vice ordförande Mikael Sanfridson (S) är inte tveksam. Han kallar det för aggressiv marknadsföring som inte är förenlig med de avtal som kommunen har med de privata bolagen och tycker att saken måste utredas.

– Det här exemplet visar att Attendo sätter vinsten före de äldre. Det handlar om att sälja, och tjäna pengar. Det är inte en sådan äldreomsorg vi ska ha. Våra äldre är inte kunder på en marknad. Våra äldre är personer som behöver stöd, hjälp och omsorg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!