Anställda flydde Linköping callcenter

Samma dag som Corren publicerade ett reportage om Linköping callcenter sa en stor del av personalen upp sig – bland dem säljchefen. Men bara ett par dagar senare kom fem nya ungdomar och ville ha jobb.

LINKÖPING2013-12-19 08:02

Förra veckan berättade Corren hur Linköping callcenter försöker värva medlemmar till något de kallar Sverigespar med löfte om att medlemskapet skulle ge lägre elpriser. Corren kunde avslöja att det inte handlade om att sänka elräkningarna utan enbart var ett sätt att hitta nya kunder.

När Corren besökte Linköping callcenter i Tornby park hade delägaren och vd:n Mikael Välijeesiö lämnat kontoret och gett den nyanställde säljchefen Filip Ceder uppdraget att svara på frågor. Filip Ceder hade då jobbat ungefär en vecka och mycket hastigt blev han också företagets pressansvarige.

– Då var jag lojal med företaget och tyckte att jag och ägarna var överens om villkoren för de anställda, säger han.

Han hade bland annat drivit igenom att alla skulle få betalt från början och inte behöva arbeta gratis de tre första dagarna.

Sen gick drygt en vecka och han blev allt mer tveksam till Linköping callcenters affärsidé.

– Jag hade bestämt mig för att sluta redan innan jag läste tidningen. Deras koncept är skit helt enkelt, säger han så här i efterhand.

Torsdagen i förra veckan sa inta bara han upp sig. Mellan torsdag och måndag slutade 13 av 25 anställda.

Men detta manfall blev inte något större problem för Linköping callcenter. Redan på fredagen lades en ny annons upp i Arbetsförmedlingens platsbank och i måndags stod fem nya jobbsökande ungdomar i entrén till Linköping callcenter. Under tisdagen lades ytterligare två annonser in på arbetsformedlingen.se.

Corren har pratat med fyra av dem som sade upp sig. De vill framför allt varna ungdomar från att ta anställning.

– Flera unga ska inte behöva gå dit och bli lurade, säger en av dem.

De vittnar också om hur ägarna Mikael Välijeesiö och Jimmy Amneklev vinner de anställdas lojalitet. Många är bara 16–17 år och de får låna företagets kontor som samlingspunkt på fredagskvällarna. Ibland bjuds de på öl och vin av Mikael Välijeesiö.

De anställda förvånas också över att Mikael Välijeesiö i alla anställningskontrakt anger att han heter Mikael Andersson, men i intervjun med Corren anger efternamnet Välijeesiö. Enligt folkbokföringen är hans efternamn Välijeesiö. Hans egen förklaring på den punkten är att båda namnen finns i släkten och att Andersson är lättare att använda för en säljare.

De fyra anställda bekräftar också återigen att så gott som alla som rings upp är äldre.

– Av 200 samtal är det kanske två som går till en barnfamilj, säger en av dem.

– Det är ingen slump att vi ringer till äldre, de kanske inte ens hör vad de går med på, säger en annan.

Alla fyra har också instruerats att inte ta hänsyn till Nix-registret.

Vd Mikael Välijeesiö förnekar att han bjuder de anställda på alkohol men vill i övrigt inte längre prata med Corren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!