Tågproblem efter avgrävd kabel – här är orsaken

Avgrävda kablar har, under den senaste tiden, orsakat tågproblematik i länet vid flera tillfällen. "Det har att göra med Ostlänken", säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

"Avgrävda kablar har alltid varit ett problem", säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson om måndagsmorgonens tågstrul i Linköping.

"Avgrävda kablar har alltid varit ett problem", säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson om måndagsmorgonens tågstrul i Linköping.

Foto: Jessica Gow/TT

Linköping2023-11-20 13:30

På måndagsmorgonen ställdes flera avgångar med Östgötapendeln in på grund av ett signalfel mellan Linköping och Linghem. Signalfelet uppkom klockan 01.55 på natten på grund av en avgrävd kabel. Det är inte första gången under 2023 som liknande problematik uppstår.

– Det var en så kallad optokabel, som styr signalerna, som blev avgrävd och det har att göra med Ostlänken och de arbeten som utförs i projektet. Det ligger en herrans massa kablar längs järnvägen och många av dem är av fiber men en del är fortfarande av koppar – och det fungerar alldeles utmärkt så länge ingen rör i marken, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson och fortsätter:

– Problemet är att veta helt hundra var de där kablarna går någonstans. Många lades ned i marken för länge sedan och har prickats ut på en karta – men de kan ha flytta på sig då marken fryser och värms upp. Arbetena måste utföras med försiktighet.

Arbetet med Ostlänken kommer ju att fortgå, finns det risk för fler avgrävda kablar?

– Förhoppningsvis blir man bättre på att identifiera och se var ledningarna går någonstans. Det man gör nu är att man lägger in kablarnas position digitalt på ett bättre sätt än vad man gjorde längre tillbaka i historiken. Sen gäller det att de entreprenörer som jobbar med det här klarar av att läsa in sig på var kablarna ligger och tar det lite lugnare när man börjar närma sig en sån här kabel.

Karta: Linköpings resecentrum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!