Företag som själva är ansvariga för märkning av de livsmedel de säljer måste märka produkterna rätt, för att inte vilseleda kunder och för att ingen allergisk person ska drabbas av oförutsedda reaktioner.
Miljökontoret i Linköping har granskat nio företag från vilka totalt 40 olika produkter kontrollerades och provtogs.Ett enda företag klarade sig utan anmärkning.
”Anmärkningsvärt mycket avvikelser då lagstiftningen är tydlig vad gäller märkning på förpackade produkter” skriver miljökontorets inspektörer i sin rapport.
De företag som granskats ingår i gruppen företag som är ansvariga för den egna märkningen på livsmedel när de till exempel tillverkar smörgåsar, sallader och godis och säljer detta förpackat.
De flesta felmärkningar som avslöjades gällde felaktigt utformade så kallade funktionsnamn, som enligt livsmedelslagen ska förklara varför en tillsats har använts i livsmedlet. Andra fel var bland annat att ingredienser inte skrevs upp på etiketterna i fallande ordning som lagen säger och att bäst före-dag var fel.
När näringsvärdesdeklarationen som fanns på bröd analyserades, avslöjades för höga värden av natrium och sockerarter.
Miljökontoret skriver i sin rapport att avvikelserna mot lagstiftningen kan bero på bristande kunskap hos företagen och/eller otillräckliga rutiner. Till exempel upptäcktes att företag som började köpa in nya produkter för sin tillverkning inte bytte ingrediensförpackningen på produkten.
”En vanlig motivering från företagen var platsbrist på etiketter och att etiketterna tar upp för stor plats på produkten” skriver inspektörerna i rapporten.