Anmälde hissfel – fick räkningen

Anita Edoff anmälde att hissen i hyreshuset var trasig. Några veckor senare fick hon en räkning på 731 kronor från fastighetsägaren.

731 kronor tyckte fastighetsägaren att Anita Edoff ska betala för att hon felanmälde hyreshusets hiss.

731 kronor tyckte fastighetsägaren att Anita Edoff ska betala för att hon felanmälde hyreshusets hiss.

Foto: Carina Glenning

LINKÖPING2016-06-29 18:30

68-åriga EnitaEdoff kom hem vid 20.30-tiden på kvällen, onsdagen den 1 juni.

– Jag och en väninna hade varit till Mariehamn på Åland, dansat och haft trevligt, berättar Anita.

Hon bor på första våningen på Berzeliigatan 8B i Linköping. Eftersom hon hade en väska med sig, och husets trappa är väldigt smal, valde hon att åka hiss.

– Jag tryckte och tryckte, men ingenting hände. Den var helt död, säger hon.

Felanmälde hissen

Så fort Anita vaknade på morgonen ringde hon därför det felanmälningsnummer till Nordisk Hiss AB som finns uppsatt i anslutning till hissen.

– Det kändes som om det brådskade, eftersom jag vet att det på tredje våningen bor en äldre dam med rullator.

Anita Edoff trodde att hon gjort allting rätt. Därför blev hon väldigt förvånad när hon häromdagen fick en räkning från fastighetsägaren Gunnar Gunnarssons Fastighets AB på 731 kronor.

Redan anmäld

Vad Anita inte visste var att hissen redan var felanmäld och åtgärdades tidigt på morgonen, dagen efter hennes hemkomst. När Anita ringde trodde Nordisk Hiss AB att hissen ånyo gått sönder och åkte därför dit igen. Enligt fakturan, från Nordisk Hiss AB till fastighetsägaren, utgör summan Anita Edoff krävs på en knapp tredjedel av den totala reparationsnotan à 2 444 kronor.

– Det känns väldigt märkligt, säger Anita. Jag har bott i huset sedan 2009 och trivs bra. Men min pension räcker faktiskt inte till fastighetsunderhåll.

Borde kollat med grannarna

Anita ringde upp sin hyresvärd, fastighetschef Per Gunnarsson.

– Han sa att jag borde ha ringt på hos grannarna för att kolla om någon redan felanmält hissen. Men inte ville jag störa dem sådär på kvällen.

När Corren når Per Gunnarsson på tisdagsförmiddagen befinner han sig på en byggarbetsplats och har svårt att återkalla detaljerna i ärendet. Han ber att få frågorna via mejl.

Strax före midnatt på tisdagskvällen kom hans svar:

Anita slipper betala

"Jag har nu satt mig in i problemet. Det stämmer att Anita Edoff ringde mig häromdagen. Jag stod även då på en byggarbetsplats och var lite stressad och förstod inte riktigt vad ärendet handlade om.

Generellt vill vi naturligtvis inte att man felanmäler i onödan eftersom alla utryckningar måste betalas.

I detta fall är det dock lite olyckligt att hissen först går sönder och sedan hinner lagas innan Anita ringer och gör en felanmälan vilket leder till att hissreparatören rycker ut igen.

Eftersom vi förstår att Anita bara ville väl och vi i övrigt bara har goda erfarenheter av Anita som hyresgäst så står vi för kostnaden. Anita behöver inte betala något".

Anita, du slipper betala!

– Åh, så underbart! Är det sant? Vilken befrielse. Jag menade ju verkligen inget illa med min anmälan. Nu kan jag använda pengarna till att åka på en till dansresa till Åland istället.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om