Anmälda - 130 gånger

På två år har Konsumentverket fått in över 130 anmälningar mot företaget 0700. "Lägg på luren", säger processrådet Carolina Andersson.

Foto: Johnny Gustavsson

LINKÖPING2015-08-17 06:45

Från början hade bolaget sitt säte på Malta och kallade sig för 0700 Ltd. Numera ligger det i Göteborg och heter 0700 Sverige AB.

– De påstår att det inte är samma bolag, men det är precis samma, säger Carolina Andersson.

Sammanlagt finns över 130 anmälningar hos Konsumentverket. De handlar bland annat om abonnemang som har flyttats utan medgivanden, avtal som tecknats mot den uppringdes vilja och om bristande ångerrätt.

I början av juli skickade Konsumentombudsmannen (KO) ett föreläggande till företaget. Det förbjuder 0700 från att luras och medför ett straff på 750 000 kronor i vite om vilseledandet fortsätter.

– De skulle skrivit på i juli, men det gjorde de inte. Det är ganska ovanligt och det innebär att de har för avsikt att fortsätta, säger Carolina Andersson.

Hennes kritik är följande:

– Det jag vänder mig mot är att de utger sig för att vara Telia eller Tele2. De är inte tydliga med att det går ut på att byta. Vi är emot det här sättet att göra affärer på.

Dessutom spelas inte hela samtalet in, utan endast avtalsbiten där kunden säger ja.

– Det är dåligt bevisvärde för deras del. Redan i början ska man säga var man ringer ifrån, säger Carolina Andersson.

Inom några veckor tar Konsumentverket ställning till om myndigheten tänker stämma 0700 i marknadsdomstolen för vilseledande marknadsföring.

Om du blir uppringd: Får du ett krav:

Säg att du inte är intresserad

Lägg på luren

Bestrid kravet genom att skicka en kopia på fakturan till bolaget där du meddelar att du inte har ingått avtalet och därför inte tänker betala. Då kan det aldrig gå vidare till inkasso.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!