Såg elförbrukningen – fick en chock: "Nästan 600 000"

Andreas Johansson-Lindhe fick en chock när han tittade i sin elleverantörs app. Under en natt skulle han ha förbrukat 1,2 miljoner kilowattimmar. "Jag fick lite ont i magen", säger han.

Andreas Johansson-Lindhe fick en chock när han såg sin elförbrukning.

Andreas Johansson-Lindhe fick en chock när han såg sin elförbrukning.

Foto: Alice Staaf, Skärmdump Tekniska verken

Linköping2023-11-06 20:30

När Andreas Johansson-Lindhe i Katrineholm öppnade Eons app på söndagsmorgonen möttes han av en oväntad och omtumlande syn. 

– Jag fick en chock när jag tittade i min elleverantörsapp och såg att jag skulle förbrukat el för nästan 600 000 kronor under natten till den 1 november, säger han.

Enligt appen skulle han efter midnatt till morgonen gjort av med cirka 1,2 miljoner kilowattimmar, vilket är betydligt högre mot vad han brukar göra sig av med. Han bor i en villa i stan och normalt sett ligger hans elförbrukning på cirka 13 000 kilowattimmar på ett år.

– Jag har precis skaffat elbil, men att det skulle gått åt så mycket för att ladda den verkade helt otroligt. Jag fick lite ont i magen.

Han kontaktade då Eon.

– Jag ringde till Eons kundtjänst och berättade om det här och de var lika överraskade som jag och nästan skrattade. De sa också att mätvärdena kommer från Tekniska verken i Linköping.

undefined
Så här såg det ut när Andreas Johansson-Lindhe loggade in på Mina sidor hos sin elleverantör. Elförbrukningen visade en kostnad på nästan 600 000 kronor.

Han loggade in på Tekniska verken och även där stod det att han hade extrem hög förbrukning, men det stämde inte riktigt med Eons siffror.

På måndagsmorgonen loggade han in på Tekniska verkens sajt igen och då möttes han av ett meddelande: "Från och med den 1 november stämmer inte elnätsförbrukningen på Mina sidor. Därför har vi tagit bort informationen. Den felaktiga informationen har också skickats vidare till elhandelsföretag som i sin tur kan visa felaktig statistik".

Meddelandet lugnade honom lite men han kommer att granska nästa faktura noga.

– Man blev lite orolig, vad gör man om man får en faktura på nästan 600 000 kronor? Måste man bestrida det på något sätt? 

undefined
Det finns en förklaring till varför vissa kunder fått en extrem hög elförbrukning den första november, enligt Tekniska verken som nu håller på att åtgärda problemet.

Men han kan vara lugn säger Anna Genberg, projektledare på Tekniska verken. 

– Det här handlar om en ny lag som trädde i kraft från den 1 november och som handlar om rapporteringen mellan elhandel och elnät. När vi gick över till det nya arbetssättet uppstod ett tekniskt fel, vilket gjort att vissa av våra kunder fått helt orimliga värden för sin elförbrukning. Vi känner till felet och håller på och rättar till det, säger Anna Genberg.

Hur vet ni att det blir rätt?

– Det säkerställer vi nu i det arbete vi gör innan fakturan skickas ut.

Enligt Genberg har man koll på originaldatan över kundernas elförbrukning och därför vet man att det i slutändan blir rätt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!