"Analyserar 10 000 kor om dagen"

Agricam har slagit igenom med värmekameror som upptäcker juverinflammation på kor. Nu får Linköpingsföretaget 7 miljoner i anslag av Jordbruksverket för att ta sin innovation till konceptnivå.

Foto: JOHNNY GUSTAVSSON

Linköping2019-04-03 08:00

– Vi utvecklar en tjänst tillsammans med SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) och Distriktsveterinärerna, vi har patenterat den som Bacticam, som ska se vilken bakterie det är som orsakar juverinflammationen. Tillsammans med våra värmekameror och vår Strategiveterinär skapar det ett kretslopp som ska göra att vi, oavsett problem, levererar friska kor till våra kunder, säger Agricams vd och grundare Ellinor Eineren.

Vi träffar Ellinor på kontoret i Mjärdevi, på plan 6 i Collegiumhuset. Här har bolaget vuxit sedan starten 2010, från startup-bolag på företagsinkubatorn Lead till eget kontor med sju anställda.

– Det är fantastiskt, idag analyserar vi 10 000 kor om dagen runt om i Sverige, berättar Ellinor.

Hur kom det sig att en civilingenjörsstudent från Linköping kom på att man kan upptäcka juverinflammationer med värmekameror?

– Från början fick jag ett uppdrag att skriva en prismodell till en av forskarna på Linköpings universitet som hade tagit fram en finurlig modell att titta på galna-ko-sjukan i människans hjärna. Jag skulle skriva hennes marknadsmaterial som hon skulle ta med sig till sina investerare. Efter intervjuer med bland annat SVA och Jordbruksverket förstod jag att den vanligaste sjukdomen i mjölkproduktionen är juverinflammation. Då visste jag inte ens vad juver var.

– Sen skrev jag den här affärsplanen som vann bästa affärsidé i Venture cup 2009. Då tyckte två företag här i Linköping, Termisk systemteknik och Biototal, att det var så pass bra skrivet, och idén så intressant, att de sa ”okej, vi kör vidare, vi startar ett aktiebolag, gör vad du vill bara du kombinerar värmeteknik och lantbruk”. Då kunde jag inte säga nej, att få realisera min idé kändes för bra för att vara sant.

– Med värme kan man detektera värmeavvikelser och studier i Israel, USA och Frankrike visade att man kan detektera skillnader i yttemperaturer som uppkommer vid inflammationer i juvret. En sjukdom som drabbar många gårdar årligen och då måste de behandla med antibiotika och kassera mjölken. Och man vet också att en ko som blir sjuk kommer efter det att producera mindre. Kostnaden per sjuk ko och dag ligger mellan 8 och 10 kronor. Så det blir miljontals kronor per år på stora gårdar.

– Det var grunden till idén.

Var det självklart för dig att starta eget företag?

– Jag har alltid tyckt om att driva projekt och jag älskar entreprenörskap, nyföretagande och passionerade människor. När jag läste på I-linjen på LiU gjorde jag ex-jobb på ett storföretag som genomgick en omorganisation medan jag var där. Det lockade mig inte att min jobbtillvaro skulle stå och falla på någon annan. Jag ville bestämma över min egen framtid.

– Redan som liten tyckte jag om att möta nya människor. Min styvfar är från England så jag spenderade mycket tid där från tioårsåldern. Och är det något engelsmännen gillar så är det sociala interaktioner. De älskar att bjuda samman alla generationer till stora fester med mingel, middag och lekar. Så där blev jag mingeltränad från elva års ålder. Det har jag nytta av idag.

Så du tycker om att mingla?

– Jag älskar det. Jag mår riktigt bra i miljöer med nya människor som man kan förmedla något till eller lära känna på något sätt. Det handlar om att få nya intryck. Att få nya frågor ställda till mig och få olika synsätt på min diskussion. Det roligaste är att delge misstag eller problem som företaget står inför. Det är då diskussionerna blir som mest intressanta.

Ellinors resa med Agricam har inte varit spikrak, det har varit nio år av stenhårt arbete. Ibland för hårt.

– Nånting hände med mig runt 2017-2018 som gjorde att jag fick ett mer holistiskt perspektiv. Det är inte längre på liv och död hur det går för företaget. Jag driver det här efter bästa förmåga men hundåren, med jobb varje helg, är över. Jag kan jobba hur mycket som helst, men det jag gör är inte hälften så viktigt som det teamet som helhet gör. Det är teamet som för Agricam vidare.

– Jag har en del vänner och affärsbekanta som har gått in i väggen. Jag har inte det, men jag har definitivt varit nära den, det kände jag när jag fick sämre närminne en tid.

Ni har en produkt som marknaden efterfrågar, hur avgör ni vad ni gör härnäst? Sprid den maximalt eller utveckla den vidare?

– Våra befintliga kunder har ett behov av en strategiveterinär och en bakteriell översikt. De vill inte bara veta om deras djur är sjuka, de vill veta varför. Det ser vi som vår plikt att lösa och gör vi det så tror jag möjligheterna ökar att andra gårdar köper delar av eller hela vårt system.

Strategiveterinär?

– Kunderna efterfrågar en senior kunskap att hålla i handen när problemen uppkommer. Det lantbrukarna gör när de upptäcker en begynnande juverinflammation är att de masserar och lägger på salva. Men det funkar bara på vissa bakterier, inte på alla. Så för att kunna lösa problemen för alla djur så har vi infört något vi kallar för strategiveterinär, vilket vi har varumärkesskyddat.

Satsar ni på utlandet?

– Om vi ska vara utomlands så måste det ske i en miljö som är tillräckligt kontrollerad. Ska vi säga ”vi halverar era sjukdomskostnader och skapar lyckligare, högproducerande kor”, då måste vi kunna validera att vår plan efterföljs. Det kräver veterinärkompetens och det mäktar vi inte med utomlands i nuvarande organisation.

Ryssland?

– Vi har varit där men är det inte just nu. Vi ska hitta en bra mellanhand innan vi återvänder. Man måste antingen ha människor på plats eller en mellanhand.

Vad händer med Agricam de kommande tio åren?

– Det beror mycket på utvecklingen av Sveriges lantbruk. Jag ser en enorm potential i digitaliseringen, hur den kan underlätta för lantbrukarna att göra det de är bäst på. Vi i Agricam måste bygga vidare på de idéer som kommer från kunderna. Ingen gård är den andra lik. Hade jag vetat hur stort och hur många utmaningar det finns i just mjölkproduktion så vete tusan om jag hade startat det här. Men nu tror jag att vi är på väg att göra nånting stort, det gäller bara att vi får ihop det så vi kan visa tydligt vad det är vi säljer.

9 april är Ellinor Eineren inbjuden som en av landets unga entreprenörer till Prins Daniels entreprenörsdag i Stockholm.

– Det ska bli superkul. Sånt hjälper väldigt mycket, att som entreprenör bli lyft och uppmärksammad och få träffa andra som är i samma fas i företagslivet.

Agricam

Vad: Utveckling och produktion av moderna lantbrukslösningar.

Var: Mjärdevi, Linköping.

Omsättning: 6,7 miljoner kronor (2017-2018).

Resultat: -0,8 miljoner kronor (2017-2018).

Anställda: 7.

VD: Ellinor Eineren.

Startades: 2010.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!