Det framgår av en slutrapport från Statens haverikommission, som utrett tillbudet som inträffade den 29 mars förra året.
En flyglärare med en elev ombord hade lyft från Malmen med ett SK 60B-plan och övade sydväst om Jönköping.
Tappade höjdUnder en pågående stigning kände flygläraren plötsligt att något var fel och tog över manövrerandet från eleven. Trots att ett instrument, en så kallad attitydindikator, visade att nosen på planet var uppåt konstaterade läraren att höjden minskade och farten ökade.
Flygläraren fick höja nosen kontinuerligt innan instrumentet visade nästan 15 grader nos upp och höjdförlusten slutligen upphörde. Enligt läraren hade planet tappat 400-500 meter i höjd innan det övergick i stigning.
Från det att flygläraren konstaterade att flygplanet sjönk till han ansåg sig ha kontroll under stigningen tog det ungefär två minuter. Under den här tiden kom det ingen felvarning varken på indikatorn eller huvudvarningslarm på flygplanets varningssystem.
KatapultLäraren avbröt övningen och under återflygningen till Linköping förberedde han eleven på att de eventuellt skulle bli tvungna att skjuta ut sig med katapultstolarna om flygläget inte gick att kontrollera.
Planet kunde senare landa på Malmen utan tillbud.
Enligt haverikommissionen har därefter ytterligare ett fall med likartad felvisning skett på ett SK 60-plan på Flygskolan.
Haverikommissionen konstaterar nu i sin rapport att felet inte har kunnat reproduceras och att felkällan inte kunnat identifieras, trots omfattande tekniska undersökningar.
Troligen beror orsaken till felvisningen i indikatorn på ett tillfälligt fel i lodgyrots funktion, skriver haverikommissionen, men anledningen till detta har inte kunnat fastställas.
RestriktionerEfter tillbuden införde Försvarsmakten flera restriktioner för SK60 i avvaktan på att funktionen i instrumenten säkerställs. Bland annat har det lett till att flygning av SK60 enbart utifrån instrument, så kallad IMC, och mörkerflygning, har begränsats.