Det handlar om Pandionskolan i Linköping som bedrivs av bolaget Frösunda IoF AB. Det är en anpassad grundskola, en så kallad resursskola, som riktar sig till elever med bland annat adhd eller autism.
Skolinspektionen besökte skolan ett par gånger under det senaste läsåret – inspektörerna granskade verksamheten och pratade med skolans rektor, lärare och elever.
I utredningen kom det fram att samtliga elever har fått betydligt färre undervisningstimmar i svenska, matte och engelska än de har rätt till enligt skollagen. Skolan har också redan i början av elevernas skolgång fattat beslut om "anpassad studiegång" för eleverna vilket inneburit att undervisningen i fler andra ämnen prioriterats bort.
Skolinspektionen understryker att beslut om anpassad studiegång och bortprioritering av fler ämnen först får bli aktuellt efter att alla andra stödinsatser har övervägts. Utredningen visade att samtliga elever på skolan har anpassad studiegång och ingen undervisning i ett eller fler ämnen som har prioriterats bort (dock inte i svenska, engelska och matte).
Motiveringen har varit att elever behöver satsa mer tid på ämnena svenska, matte och engelska för att uppnå kunskapsmålen och för att kunna söka in på ett nationellt gymnasieprogram. Samma motivering gavs i samtliga beslut om anpassad studiegång oavsett hur många ämnen som reducerats bort och oavsett elevernas egna förutsättningar. Men trots motiveringen har samtliga elever ändå fått mindre schemalagd undervisningstid i dessa tre ämnen än den garanterade undervisningstiden.
Vissa elever gick miste om mer än hälften av undervisningstiden i matte, svenska och engelska varje vecka enligt elevernas schema som Skolinspektionen kontrollerade.
Rektorns förklaring att eleverna kunde kompensera dessa undervisningstimmar under de kommande läsåren, accepterades inte av Skolinspektionen. Det fanns inga sparade gamla scheman som kunde visa att någon kompensation förekom – utom i några enstaka fall. Och det var svårt för inspektörerna att utreda vem som skulle ha ansvar för att eleverna ska hinna kompensera den förlorade undervisningstiden och hur detta skulle gå till.
Bristerna gällande beslut om studiegång och garanterad undervisningstid är, enligt Skolinspektionen, strukturella och genomsyrar hela verksamheten. Och de är så allvarliga att de försvårar förutsättningarna för eleverna att nå målen med utbildningen. Ett beslut om anpassad studiegång är, enligt Skolinspektionen, en ingripande åtgärd och måste fattas och motiveras utifrån varje enskild elevs behov. Att det inte framgår i besluten vilka överväganden skolan gjorde i varje enskilt fall strider mot skollagen, skriver Skolinspektionen.
Skolan kritiseras även för att samtliga lärare som bedriver undervisning saknar behörighet för flera ämnen som de undervisar i. Sex av dessa lärare undervisar i minst fem ämnen som de inte är behöriga i. Exempelvis kom det fram att sex lärare som saknar behörighet i matematik undervisar i ämnet matematik.
Skolinspektionen konstaterar också att skolan saknar lokaler och utrustning för att kunna bedriva hela eller delar av undervisningen i ämnena idrott och hälsa, kemi, fysik och slöjd. Skolans förklaring är att inga elever läser kemi, fysik och slöjd. Men av utredningen framgår att flera elever har velat läsa något av dessa ämnen. De eleverna ångrade sig när de insåg att de skulle bli tvungna att åka till en annan skola och ha undervisningen där i stället.
Undervisningen i idrott och hälsa har eleverna i en idrottshall som tillhör en annan skola och som ligger flera kilometer ifrån de egna lokalerna. Eleverna och personal transporteras dit. Enligt Skolinspektionens bedömning bedrivs inte undervisningen vid Pandionskolan i enighet med det godkännande Frösunda IoF fick för sin verksamhet. Undervisning bedrivs på olika platser som inte kan anses som en sammanhållen skolenhet.
Skolinspektionen förelägger Frösunda IoF att rätta till de konstaterade bristerna fram till 4 november – det är sista dagen för bolaget att redovisa sina åtgärder. Om bolaget inte gör det kan straffet vara både att betala vite på fyra miljoner kronor och att godkännandet för bolagets skolverksamhet i Linköping återkallas.
Skolan svarar
Den som har kommenterat Skolinspektionens vitesföreläggande är Torbjörn Carlborn, kommunikationschef på den svenska delen av bolaget Frösunda som bland annat driver Pandionskolan i Linköping.
Torbjörn Carlbom har velat få våra frågor skickade på mejl. Och han har svarat skriftligt. Enligt honom tar bolaget Frösunda Skolinspektionens kritik på allvar och kommer att vidta alla nödvändiga förbättringsåtgärder som krävs.
Vad kommer bolaget att göra åt det som Skolinspektionen bedömer som "allvarliga missförhållanden"?
"Efter Skolinspektionens senaste beslut kommer vi självklart att arbeta vidare med de förbättringsområden som har identifierats".
Hur ska ni göra så att alla elever får den undervisningstid i matte, svenska och engelska som de har rätt till?
"Vi har arbetat med en långsam inskolning, där eleverna får möjlighet att få lyckas i skolarbetet och utökar kraven och undervisningstiden gradvis. Självklart erbjuds våra elever undervisning i samtliga ämnen, utifrån deras individuella situation".
I beslut om anpassad studiegång saknas skolans motivering utifrån varje enskild elevs behov? Hur ska ni åtgärda det?
"Relationen mellan pedagoger och elever är fundamentet i vår verksamhet, som bygger på individuella studieplaner för att få eleverna motiverade att gå i skolan, något som vi ser som en stark framgångsfaktor i vårt arbete".
Alla skolans lärare undervisar i något eller några ämnen som de inte har behörighet till. Varför?
"Vi har en mycket hög kompetens på skolan och alla våra lärare är legitimerade och behöriga i minst två ämnen".
Skolinspektionen kritiserar skolan för att sakna utrustning för undervisning i kemi, fysik och slöjd. Vilket leder till att ingen elev har undervisning i dessa ämnen. Och idrott och hälsa har skolan också i en idrottshall på en annan skola. Detta anses inte vara i enighet med det godkännande som skolan fick för att driva sin verksamhet. Vad säger ni om det?
"Enligt Sveriges kommuner och regioner, SKR, är det vanligt att skolor som saknar tillgång till specialsalar nyttjar specialsalar i andra skolor som har överkapacitet. Våra elever erbjuds undervisning i samtliga ämnen utifrån deras individuella situation. Det vore resursslöseri om landets samtliga skolor hade egna idrottshallar".