Först 1999 infördes bälteskrav för taxiförare i Sverige. Sedan dess har bältesanvändandet ökat stadigt, enligt VTI:s regelbundna mätningar.
Nu ligger siffran på rekordhöga 96 procent.
Därmed är taxichaufförerna nästan lika flitiga bältesanvändare som personbilsförare.
Jörgen Larsson, utredare på VTI, tror delvis det kan bero på förnyelsen av bilparken i taxibranschen.
– I stort sett alla nyare bilar har bältespåminnare. Det blir väldigt irriterande om det tjuter.
Han lyfter också utvecklingen av bilbältena som har betydelse för taxichaufförer som ofta går ur och in i bilen.
– Bältena blir bara smidigare och smidigare att sätta på och ta av. Det görs hela tiden små förbättringar som man kanske inte tänker på.
Bilbältesanvändningen bland personbilsförare har alltid legat högt och är nu uppe i 97-98 procent.
Det är mer si och så i baksätet, 84 procent spänner fast sig.
– Folk är inte lika motiverade. De kanske känner sig tryggare när de inte har vindrutan precis framför sig.
Men situationen är i alla fall bättre än i början av 80-talet då bara 10 procent använde bälte där bak.
Allra slarvigast med bilbältet är yngre vuxna. I gruppen män 18-25 ser vi den lägsta siffran. Endast 80 procent av unga förare tar på bilbälte. I samma åldersgrupp har 92 procent av kvinnorna bälte, konstaterar Jörgen Larsson.
När det kommer till kategorin övriga bilar, där bland annat tunga fordon och skåpbilar räknas in, kör 60 procent bältade. Det är samma siffra som föregående år.
– De tycker möjligen att de sitter säkrare i ett större fordon.