Anders Bäck, vd på Easypark förklarar ökningen i Linköping med att samhället befinner sig i ett mobilt paradigmskifte. Förra året tredubblades antalet Linköpingsbor som betalade mobilt jämför med året innan.
– Vår utveckling har gått från snabb till supersnabb. Många av samhällets tjänster blir nu mobila och vi jobbar tätt med kommunerna för att hjälpa dem att ge sina medborgare trafikbaserad information i sina mobiler, så att man hittar sin parkering snabbare och därmed minskar trafikbelastningen i staden, säger han.
Linköping kommun har avtal med företagen Easypark och Tele P men nästan alla mobila betalningar gick via parkeringstjänsten Easypark. I januari startade Dukaten också en parkeringstjänst som hittills har fått 4 100 registrerade användare. Den appen kan användas på Dukatens och Stångåstadens parkeringsplatser i Linköping.
– Fördelen med Parkering Linköping är att den är kostnadsneutral och kunder betalar bara för sin utnyttjade parkeringstid. Man startar och stoppar tiden när man vill åka, det behövs ingen förlängning, säger Mats Skeppstedt, markaffärsutvecklare på Dukaten.
När man betalar sin parkering med mynt eller kort måste man veta exakt när man är tillbaka, eller betala i överkant för att vara på den säkra sidan. Enligt en färsk Sifo-undersökning överbetalar de som betalar sin parkering med mynt eller kort med 22 procent.