Allt fler barn behöver stöd i skolan

Andelen elever med otillräckliga kunskaper ökar i Linköping. Nu kräver nämnden mer pengar för att möta behoven hos de här barnen.

Linköping2013-09-30 07:46

Andelen barn med utländsk bakgrund har ökat under hela senare delen av 2000-talet. I Linköping märktes den ökningen särskilt under 2008 och 2009. En liknande ökning har också inträffat under 2013 och till grundskolan har det från årsskiftet kommit över tvåhundra barn.

Fler insatser krävs

Eftersom många av de här barnen är i skolåldern och har otillräckliga kunskaper med sig från sina hemländer krävs det fler insatser för att barnen ska få en så bra utbildning som möjligt, enligt barn-och ungdomsnämndens (BoU) ordförande Catharina Rosencrantz (M).

– Barnen har olika bakgrund och förutsättningar och många behöver stöd under hela sin skoltid. Det gör att vi står inför en stor utmaning, säger hon.

Når inte målen

En av utmaningarna är att många av barnen som kommer är äldre och kommer på grund av det sent in i skolsystemet. De måste jobba väldigt hårt för att nå skolans mål och många lyckas inte med det.

Totalt för 2013 behöver BoU 6,4 miljoner kronor och påpekar att behovet och ökande kostnader kommer att finnas kvar också under 2014. Nu begär nämnden den summan av kommunstyrelsen och enligt Rosencrantz kommer man också att pengarna.

Några av de saker som BoU vill göra är att, utöver det som lagen kräver, också öka insatserna som gäller modersmål. Man vill också utveckla lov- och sommarskolor och hitta sätt att nå och öka kontakterna med barnens föräldrar.

Brobyggare

– Vi vill anställa det vi kallar brobyggare på skolorna, alltså personer med lärarkompetens och erfarenhet från länder där barnen kommer ifrån, säger Catharina Rosencrantz.

Tanken är att brobyggarna ska kunna hjälpa elever och lärare i övergången från så kallad Internationell klass till en "vanlig" klass och fånga upp de svårigheter som kan uppstå i klassrummet

– De ska kunna jobba i två världar, förklarar hon.

Enligt Rosencrantz och barn- och ungdomschefen Lars Rejdnell har Linköping varit framgångsrika i sitt arbete med nyanlända elever. Man har hittat utvecklat ett system att kartlägga de behov som barn och ungdomar har när de kommer, som nu ser ut att spridas till andra kommuner i landet.

Det är viktigt att bygga självförtroende och fokusera på vad barnen kan, deras styrkor.

Lars Rejdnell berättar om eleven som aldrig gått i skola, men som – till mångas förvåning, också barnets egen – var väldigt duktig i matematik.

– Visserligen hade han aldrig gått i skolan, men han hade jobbat med försäljning och utan att själv veta om det använt alla de fyra räknesätten och blivit en hejare i matte, säger Lars Rejdnell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om