Forskaren Hans-Åke Cedersund på Väg- och transport-forskningsinstitutet, VTI, i Linköping har undersökt hur många förare och passagerare som använder den här säkerhetsutrustningen.
Utvärderingen gjordes före och efter att bötesbeloppet fördubblades, från 300 till 600 kronor. I samband med den kraftiga höjningen genomfördes en riksomfattande bälteskampanj.
-- Fler yngre bilförare använder bälte efter kampanjen, och det tror jag beror på att bötes- beloppet höjdes strax innan. I städer som Göteborg och Linköping har bilförarna inte påverkats nämnvärt, säger Hans-Åke Cedersund.
Tidigare mätningar har visat att bältesanvändningen är sämst i mindre orter och på korta resor. Yngre manliga bilförare, under 25 år, slarvar mest, medan kvinnorna är mer lag- lydiga.
Undersökningen visar att bältesanvändningen framför allt förbättrats bland yngre kvinnor. 85 procent är bältade, mot 79 procent före kampanjen. Bland yngre män är det bara 67 procent som använder bälte (65 procent före kampanjen).
Bland framsätespassagerare är ökningen liten, bara en procent. Och i baksätet är användningen av bilbälte nära nog oförändrad.
Taxiförare är den grupp som påverkats minst av kampanjen/böteshöjningen. Före kampanjen var 63 procent av chaufförerna bältestrogna, och efteråt bara 62 procent.
-- När män och kvinnor i olika åldersgrupper räknas in är det 2,3 procentenheter fler bilförare som använder bälte än före kampanjen. I det här sammanhanget kan man säga att det är en stor höjning, säger Hans-Åke Cedersund.
Han anser att kampanjen varit framgångsrik på mindre orter, medan effekten uteblivit i de stora städerna.
Sedan 1983 har Hans-Åke Cedersund och VTI-anställda kontrollerat bilbälten på 12 mätplatser i sju tätorter. Observationerna görs i augusti-- september varje år, och mätplatserna, i cirkulationsplatser, är alltid samma.
-- Där finns i regel mycket trafik, och en blandning av trafik-inslag som är intressant. Det är också lättare att observera bältesanvändningen när bilisterna saktar in före rondellen, säger Hans-Åke Cedersund.
När obältade bilister upptäcker att de observeras är det inte ovanligt att de snabbt försöker få på sig säkerhetsutrustningen. En aggressiv lastbilschaufför i Norrköping klev ur bilen och undrade om han blev rapporterad.
-- Men vi mäter bältesanvändningen, och inget annat. Polisiära uppgifter har vi inte, säger Cedersund.