Hösten 2017 hade 43 procent av personalen i fritidshem i länet en pedagogisk högskoleexamen, vilket är den lägsta andelen som har uppmätts sedan 1995. 2016 var motsvarande siffra 47 procent och 2015 hade 55 procent en pedagogisk högskoleexamen.
– Det är ingen överraskning för oss. Vi har vetat om det länge och varnat för utvecklingen. Fritidshem som verksamhet har varit underprioriterad i många år, säger Sandra Wahlström, ordförande för Lärarförbundet i Linköping.
Enligt skollagen är kommunen skyldig att erbjuda undervisning i fritidshem för alla elever som är mellan 6 och 12 år. Sedan 1 juli 2016 är uppdraget ännu tydligare formulerat i läroplanen. Trots det följer samtliga kommuner i Östergötland den nationella trenden där andelen utbildade har minskat under de senaste två åren. I Linköping har siffrorna sjunkit från 52 procent 2015 till 42 procent hösten 2017.
– Vi har ett bekymmer att hitta utbildad personal. Vi står inför en situation där vi måste se över hur vi utvecklar verksamheten för att det ska bli en mer attraktiv arbetsplats, säger Jakob Björneke (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
Värst är läget i Ydre kommun. Där har andelen anställda med pedagogisk utbildning sjunkit från 9 procent till 0, samtidigt som barngruppen har ökat från 20,3 elever i snitt per avdelning till 30,3 elever.
– Allt hänger ihop. Är barngrupperna för stora går det inte att utföra det uppdrag vi är ålagda att göra. Lärarna har inte gått på högskolan för att hålla på med barnpassning, säger Sandra Wahlström.
Hon tror att legitimationsreformen som infördes 2011 och som undantog lärare i fritidshem, har varit en bidragande orsak till att många lärare söker sig till förskolan i stället.
– Nu är legitimationen på gång. Men misstag i historien får stora konsekvenser som tar lång tid att åtgärda.
Enligt Jakob Björneke finns det dock ingen anledning till oro:
– Vi håller en god kvalitet på fritidsverksamheten i Linköping. Överlag tycker jag dock att vi politiker har varit dåliga på att lyfta fram fritidshemmens betydelse för barnens lärande och utveckling.
Och från Lärarförbundets sida hoppas man att dagens debatt ska leda till bättre villkor.
– Politiker i gemene man behöver snäppa upp sig och prata om riktiga lösningar och inte som nu inför valet, komma med kvasilösningar, säger Sandra Wahlström.