Det som ligger i tunnorna är det ingen större skillnad på, men 50 soptunnor i stadens centrala delar har fått ett lyft. Rosa skyltar med texten "Håll det rent" pryder de nya tunnorna. För den som letar papperskorg men har svårt att hålla blicken högt finns det ett annat sätt att hitta – genom att titta ner. På sina håll pryder nämligen rosa pilar gångvägarna. På pilarnas ändar finns hjärtan som pekar mot närmaste papperskorg.
– Pekpinnar fungerar sällan, vi tror det här är bättre, säger Niclas Alsö, miljösamordnare på Linköpings kommun.
Över Nygatan hänger en banderoll med uppmaningen att vi ska hålla rent och reklamskyltar med budskapet står på utvalda ställen. Kampanjen inleddes vecka 29 och pågår till och med vecka 35.
Kommer skyltarna få oss att slänga mer skräp?– Jag tror det här kommer att fungera. När man ser de rosa skyltarna så tänker man "oj vad många soptunnor det finns!", säger Niclas Alsö på Linköpings kommun.
Han menar att vi får mer skräp på våra gator. Främst beror detta på att plastartiklar och take-awaymuggar leder till mer skräp totalt sett. Pilarna som är en typ av "nudging" (att knuffa folk i rätt riktining utan tvång) ska göra att mer skräp hamnar rätt i papperskorgarna.
– Vi vill få till en beteendeförändring. Renhållning kostar väldigt mycket pengar. En del av de pengarna skulle man kunna lägga på annat. Sedan tror jag att de flesta slänger sitt skräp i papperskorgar. Alla vill att det ska vara snyggt och rent.
Under Stadsfesten kommer "håll det rent"-tunnorna inte att räcka till. Då sätts förstärkning, i form av 50 extra soptunnor, in. Inte heller dessa kommer att vara svåra att hitta. Utöver klistermärken med budskapet om att hålla det rent så är soptunnorna illgula. Och Niclas Alsö har hopp om att utöka kampanjen ytterligare.
– Nu finns skyltarna i innerstaden, men vi hoppas kunna få upp dem i fler stadsdelar framöver.
Vidare menar han att det är lätt att tänka att någon annan plockar upp efter en. Det är en inställning som kampanjen är tänkt att bryta.
– Det är väldigt rent och fint här i Linköping, det tror jag de flesta tycker. Det här är en trevlig kampanj som belyser att vi alla är del i hur det ser ut omkring oss, säger han.