Det säger läraren Lisa Wirén. Hon forsätter jobba fyra dagar i veckan på Skäggetorpskolan – läsåret ut – men en dag i veckan tillbringar hon på sitt nya jobb på Malmslättsskolan Tokarp.
– Skolan har erfarenhet av att jobba med utrikesfödda elever. Det finns redan elever från Skäggetorpsskolan som går här och under det här läsåret har några också bytt skola och kommit hit. Det känns bra att börja jobba på en arbetsplats som är positiv och som har mottagit oss väl. Jag är glad för att skolan vill satsa på en process-stödjare, vilken är min tjänst, säger hon.
Vad gör en process-stödjare?'
– Man ser helheten och ser vilka behov elever har i klassrummet. Allt ska fungera. Ta till exempel ett ämne, matte. En hel del elever kan räkna, men man kan ha svårt för att förstå textuppgifter. Ibland räcker det med att läraren högt och tydligt läser uppgiften för att eleven ska förstå och lösa den.
Kan detta bromsa de övriga elevernas utveckling? Kan det bli tråkigt för de elever som förstår uppgiften?
– Alla elever mår bra av extra tydlig undervisning. En undervisning som inkluderar alla elever gynnar hela skolan och kan också vara stimulerande för de väldigt ambitiösa eleverna. Men en sådan inkluderande undervisning kräver en noggrann planering.
Lisa Wirén tror sig redan ha sett en inkluderande vilja hos skolans rektor och lärare. Och inte minst hos eleverna.