"Äldre är köpstarka och vill ut i världen"

En kryssning i Karibien, en sol- och badresa eller en kanske en språkkurs i japanska? Resemässan i Linköpings konsert och kongress hade allt detta.

Kryssningar. Eva Schmitt på Carnival cruiseline märker att besökarna intresserare sig lyxkryssningar i Karibien.

Kryssningar. Eva Schmitt på Carnival cruiseline märker att besökarna intresserare sig lyxkryssningar i Karibien.

Foto: Ulrik Svedin

Linköping2018-01-28 21:33

– Vi reser gärna till sydeuropa, till Spanien eller något medelhavsland, berättar Jan och Margareta Petersson.

De har just skrivit upp sina namn till en tävling hos Big travel. Det kan visst bli en resa till Dubai. Tävlingar var ett vanligt inslag Resemässan. Men Fredrik Eng på Big travel är också väldigt glad över besökarnas intresse.

– De ställer frågor och är nyfikna på resorna, säger han.

Mässan drog cirka 1 500 personer. Arrangören Bert Ferin gillar hela branschen:

– Resemässan är ett kommersiellt event. Men resor är också en väldigt rolig bransch just nu. Många äldre är köpstarka och vill ut i världen. Det märks på intresset här, säger han.

Eva Schmitt, rådgivare på Carnivalcruiseline, har rest från Tyskland för att stå på mässan.

– De stora lyxkryssningarna har fått en enorm skjuts senaste åren. De är populära och prisbilden har också blivit mera jämförbar med klassiska solresor, berättar Schmitt.

28-årige Rasmus Wedin var en av de yngre besökarna. Han är nyfiken på EF språkresor som arrangerar språkstudier utomlands för vuxna, vilket också har blivit en trend.

– Jag vill resa till Japan och bo där under ett år. Japan passar mig, och jag går redan kvällskurser i japanska, säger Rasmus Wedin.

ulrik.svedin@ostgotamedia.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!