"Åker man fast så får man skylla sig själv"

Alla vet att en A-traktor inte får gå fortare än 30 kilometer i timmen. Ändå kör många trimmat. ”Det var en kul tid”, säger en av ungdomarna vi pratat med – trots att han åkte fast för polisen och hamnade i tingsrätten.

Många av A-traktoråkarna är intesserade och kunniga om bilar. Trafikpolis Joakim Berg har själv åkt "epa" när han var tonåring.

Många av A-traktoråkarna är intesserade och kunniga om bilar. Trafikpolis Joakim Berg har själv åkt "epa" när han var tonåring.

Foto: Julia Djerf

Linköping2021-04-10 06:30

Vi möter ugdomarna i snålblåsten på Vretagymnasiets parkering. Polisen är där – och killarna vill gärna snacka.

Det är februari när vi står där och poliserna Joakim Berg och Joakim Stenman är mitt uppe i trafikpolisens flera veckor långa insats mot olagliga A-traktorer. På Vretagymnasiet åker många ungdomar A-traktor, de kommer från mindre orter runt om i länet och vill kunna färdas med större frihet än landsortsbussar. En del vill dock inte acceptera att friheten är begränsad till en fart på 30 kilometer i timmen. Polisen är ganska ofta vid och kring Vretagymnasiet.

Många av skolans elever går yrkesutbildningar där det i jobbet kommer att krävas att de har körkort så att de kan framföra skogs- och jordbruksmaskiner och bilar. Ändå väljer en del att köra trimmade A-traktorer eller bryta mot andra trafikregler med ”epan” – trots att det kan äventyra framtida körkortsinnehav.

undefined
Jacob Andersson och Albin Andersson pratar öppet och engagerat om sina erfarenheter kring A-traktorer med trafikpolisen i samband med en riktad insats utanför Vretagymnasiet.

När polisbilen denna dag ska svänga in på parkeringen ligger en blå A-traktor före poliserna. A-traktorn hinner knappt parkera innan Stenman och Berg har parkerat intill och påbörjar en inspektion av den. Den har brister i skyltningen.

A-traktorns förare och passagerare dröjer sig kvar för att snacka och fler ungdomar sluter upp. Det blir diskussion om etik och moral, fordonstekniska lösningar, trafikregler. Det ligger en slags motsägelsefull vänskaplighet i luften; Joakim Stenman och Joakim Berg har stoppat och bötesfällt flera av de här ungdomarna, men relationen är inte saboterad.

Filip, Jacob, Albin, Olle och Victor är helt medvetna om att trimmat är olagligt. Filip avstår:

– Åker man olagligt är det en stor chansning. Jag vill inte riskera att inte få körkort.

Jacob och Albin har kört trimmat innan de fyllde 18 och kunde börja köra riktig bil. Jacob gjorde en del fortkörningar, en gång i över 100 kilometer i timmen på 90-sträcka.

Men du hade ju inte ens kört upp då, bara för mopedkort, varför körde du så där?

– Man tänkte ju inte på det…

Albin säger att den som kör trimmat och för fort måste vara medveten om risken:

– Man får skylla sig själv om man åker dit.

Men jag då? Om jag kommer körande i trafiken så vill jag ju inte möta en 16-åring som du, utan bilkörkort som kör så där fort?

– Man tänkte inte så då, man hade ju inte mognat.

undefined
Joakim Berg och Joakim Stenman får se bilder ur en av ungdomarnas mobiler, och diskussionen om vad som är tillåtet på en A-traktor är igång.

Albin åkte fast med trimmad A-traktor och hamnade i tingsrätten som 16-åring, åtalad för olovlig körning. Han friades för att domstolen inte var helt säker på att det var Albin som kört, trots att polisen sett honom kliva ur A-traktorn. Växellådan var manipulerad och togs i beslag, men eftersom Albin friades ansågs växellådan inte vara ett brottsligt föremål och han fick tillbaka den – inklusive ryckspärren som gjorde det möjligt att köra A-traktorn för fort.

– Jag tyckte själv det var rätt konstigt att jag fick tillbaka den, säger Albin.

Han fick gott om skäll från föräldrarna för tilltaget. Att han åkte trimmat berodde på avståndet till skolan beskriver han:

– Det var långt och tog världens tid. Jag ångrar det inte, men jag tänker ändå så här efteråt att det var dumt.

Åren innan killarna fick riktigt körkort hängde de ute och sladdade och körde ikapp på olika öppna platser i Östergötland, bland annat vid Citygross i Mantorp. Där pågår åkningen än idag med nya förare under 18 år, och många omkringboende störs av motorljuden och musiken från bilarna nattetid.

Varför är det roligt att gasa runt där och störa folk på parkeringen och människor i husen runt omkring?

– Det är väl egentligen inte så roligt. Det är rätt skönt att den tiden är över, säger Jacob och tillägger:

– Det är som en dålig hemmafest liksom… alla är där, så man åker dit.

Några av kompisarna intill puttar lätt på honom och skrattar.

– Jo, lite roligt är det allt! Det är kul ändå.

Albin säger:

– Jo det var en kul tid. Det var det.

Det verkar som om alla A-traktorförare i gänget någon gång fått tillsägelser, böter eller tvingats till ombesiktning av polisen. När vi står där på parkeringen nämner de själva sina förseelser: Dåliga däck, förbjuden belysning, brister i skyltningen av långsamtgående fordon…

– Vi poliser är helt fyrkantiga och följer bara lagen, vi gör inga undantag för någon. Men vi är ändå schyssta. Mötet med oss är kanske det enda de får med en polis, det intrycket ska hålla hela livet, säger Joakim Berg.

Spärr för riktigt körkort

Den som är under 18 år och åker fast med en trimmad A-traktor riskerar att få en spärrtid på sitt riktiga körkort, alltså att tiden för när man tillåts köra upp blir framskjuten. Många ungdomar runt 16 märker i praktiken inte av spärren, eftersom tiden inte sätts efter det att de fyllt 18 år. De hinner beta av sin spärrtid och ändå övningsköra och köra upp för B-körkort i god tid för att få körkortet runt 18-årsdagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!