Tankarna tillhör Adam Lindberg, som studerar till lärare. Efter gymnasiet utbildade han sig till snickare. Han blev kvar sex år i yrket hemma i Trelleborg. På fritiden engagerade han sig i scouterna och fick där känna på ledarskap. Så steget till att bli lärare i trä- och metallslöjd, matematik och teknik var inte så stort som det kanske verkar. I höstas började han plugga i Linköping.
Var du medveten om bristen på matematik- och tekniklärare när du sökte?
– Nej, jag kände inte till det och planerade inte mina ämnesval efter det. Jag känner mig trygg i mina kunskaper om till exempel snickeri. Jag tror inte man blir en bra lärare om man inte kan sitt ämne. Jag drogs också till slöjdutbildningen eftersom jag trodde att det finns skapligt med jobb efter examen.
Man hör i bland att kemi och fysik ”mest är för nördar”. Kan det påverka söktrycket? Att man inte vill bli betraktad som en nörd?
– Du menar en kille med glasögon som helt har snöat in på nån teknisk specialitet. Så kan det förstås vara. Men å andra sidan så känns det som om nördarna i dag är på offensiven. Jag trivs själv bra i deras sällskap i tv-serier som ”The Big Bang Theory”.
Han kan oroa sig över Pisaundersökningens nedslående resultat om svenska 15-åringars låga kunskapsnivå.
– På sikt kan det leda till att teknikföretagen får det tuffare att hitta den kompetens som utvecklar deras företag, vilket kan få några av dem att flytta utomlands. Egentligen är det lika illa när vi halkar efter i språk och humaniora. Men deras försvarare får aldrig samma genomslag i media.
Att visa entusiasm för sitt ämne är viktigt för Adam. Han har, lite otippat, Antik-rundans expert Knut Knutsson som förebild.
– Han har det rätta engagemanget. Han får mig att haja till och bli nyfiken. En sådan lärare vill jag själv bli.