I fredags skulle Britta och Yngve Svensson lyssna på Thomas Di Levas konsert i Klockrike kyrka. Konserten började klockan 19, men paret fick åka hemifrån Linköping redan klockan 17 med färdtjänst.
– Man får åka runt långt till många olika adresser när man åker färdtjänst och i fredags fick vi byta taxi tre gånger, säger Britta Svensson.
– Man blir förvånad över att man måste åka runt halva Östergötland när man bara ska till Klockrike, säger Yngve Svensson.
Väl framme möttes paret av en mörk och tom kyrka. På kyrkporten satt en lapp. Konserten var avblåst på grund av ett inställt flyg.
– Självklart kunde inte färdtjänsten veta att konserten var inställd. Arrangörerna hade tydligen informerat om den inställda konserten på nätet samma eftermiddag, men är man över 90 tittar man inte på datorn hela dagarna. Så vi hann inte se att det var inställt, säger Britta Svensson.
Madeleine Simlund och Niclas Jansson och deras vänner var också tidiga för att få bra platser. Även de hade missat att konserten var inställd.
– Plötsligt dundrade en taxi in och ut klev ett äldre par. Tyvärr hann taxin åka igen innan vi hann stoppa den, säger Madeleine Simlund.
Niclas Jansson ringde färdtjänst direkt för att få taxin att vända och ta med sig Yngve och Britta hem igen, men fick till svar att växeln inte hade någon kontakt med taxiförarna. En ny färdtjänstbil kunde komma först klockan 20.
– Britta och Yngve skulle alltså stå och i mörkret och vänta på kyrkbacken i tre timmar. Jag blir förbannad bara jag tänker på det, säger Madeleine Simlund.
Kyrkan var stängd, och det fanns ingen möjlighet att sitta ned.
– Det kändes lite hopplöst. Vi hade bara varsin käpp och inte mycket mer, säger Britta och Yngve.
Madeleine och hennes sällskap bestämde sig för att baxa in allihopa i bilen och köra hem Britta och Yngve på egen hand.
Madeleine Simlund är delägare i frisörsalongen Klippstugan i Berg, och ser ofta bristerna med färdtjänsten.
– Självklart blir det inte alltid tokigt, men väldigt ofta. Många äldre är stressade, eftersom taxin ofta kommer alldeles för tidigt eller flera timmar försent, säger hon.
Inte allt för sällan har Madeleine tagit sin egen bil och skjutsat hem de äldre.
Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken som ansvarar för länsfärdtjänsten, beklagar den uppkomna situationen, men förklarar att det äldre paret har tillgång till en stomlinje inom färdtjänsten som stannar vid utvalda hållplatser och inte kör från dörr till dörr.
– Jag antar att de först hade åkt till Motala och därefter med taxi till Klockrike. Oturligt nog blev konserten inställd, men det var inget som vi kände till. Den information som nått mig berättar också att paret skulle få vänta på en ny transport i en timma och fyrtiofem minuter, inte tre timmar.
Jylltorp förklarar vidare att chaufförerna som kör på stomlinjen har ett fast turschema som de följer.
– Ändrar man på det genom att kalla tillbaka en förare drabbas någon annan kund av en försening. Våra operatörer står heller inte i direktkontakt med bilarna.
– Det låter märkligt. Jag har uppfattningen att förarna har kontakt med centralen hela tiden, säger Yngve.
Britta och Yngve är tacksamma för att de fick hjälp hem.
– Vi hade tur i oturen att vi blev räddade av de här väldigt vänliga och trevliga människorna. Vi vet inte hur det hade slutat annars. Det här gör vi aldrig om.