75 år sedan första Saaben lanserades i Linköping

De första Saab-bilarna utvecklades och tillverkades i Linköping. För 75 år sedan premiärvisades Saab 92 i Linköping – och självklart var den målad i buteljgrönt.

Tre Saab 92:or på rad, målade i den klassiska buteljgröna färgen. Bilden togs i samband med en internationell Saab-träff i Linköping 2016.

Tre Saab 92:or på rad, målade i den klassiska buteljgröna färgen. Bilden togs i samband med en internationell Saab-träff i Linköping 2016.

Foto: Bo Lindman

Linköping2022-06-26 11:00

Nyligen hölls en stor Saab-träff i Trollhättan för att bland annat fira att det i år är 75 år sedan prototypen till Saab 92 visades upp i personalmatsalen Terrassen i Linköping, den 10 juni 1947. 

En som deltog i firandet var Linköpingsbon Bo Lindman, som är medlem i Svenska Saabklubben.

– Det finns fortfarande ett jätteintresse för Saab-bilar. Jag har svårt att förstå att bilföretaget inte finns kvar längre, med tanke på hur många entusiaster det finns, säger Bo. 

Bland den stora allmänheten förknippas Saabs biltillverkning främst med Trollhättan. Men den som kan sin historia vet att de första prototyperna utvecklades och tillverkades i Linköping. 

– Planerna på att börja tillverka bilar tog form efter andra världskrigets slut när man trodde att efterfrågan på flygplan skulle minska. Men det visade sig ju rätt snart att det fanns en stor efterfrågan på Saabs jetflygplan som Tunnan, Lansen och Draken, säger Bo Lindman.  

Huvudkonstruktören bakom bilprojektet var Gunnar Ljungström, medan Sixten Sason stod för den futuristiska och aerodynamiska formgivningen. Modellen var försedd med en tvåcylindrig tvåtaktsmotor på 764 kubik och treväxlad växellåda.

Flera prototyper till det som skulle bli Saab 92 målades i en karakteristisk buteljgrön färg. En vanlig förklaring till färgvalet är att Saab efter kriget hade enorma mängder buteljgrön färg som egentligen var avsedda för flygplan. 

– Det är den förklaring som alla Saab-nördar har hört under alla år. Det är absolut inte otroligt, men jag skulle inte ta gift på att det stämmer, säger Bo Lindman, som är själv är stolt ägare av fyra Saab-bilar, bland annat en Saab 93:a från 1959 som han vunnit veteranklassen i klassiska loppet Le Mans med.   

Saab 92 hade en rad moderna lösningar, som till exempel framhjulsdrift, tvärställd motor och en självbärande kaross med god aerodynamik för minskat luftmotstånd. Bilen hade ingen bagagelucka – bagaget kom man åt inne i bilen, via baksätet. 

Bo Lindman berättar att det var svårt för Saab att få tag i delar till de första prototyperna. Men det löstes på ett smidigt sätt: 

– Ingenjörerna gick till AB Begagnade bildelar som ligger i närheten av fabriken i Linköping. 

Saabs biltillverkning flyttades snart över till Trollhättan. Men mellan 1959 och 1963 tillverkades faktiskt kombivarianten Saab 95 i Linköping. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!