75 000 hushåll fick mejl – växeln är nedringd av oroliga kunder

Ett mejl från Tekniska verken fick många att sätta eftermiddagskaffet i vrångstrupen. Mejlet skickades av misstag ut till 75 000 kunder och ledde till att växeln blev helt nedringd.

75 000 av Tekniska verkens kunder fick av misstag ett mejl om dyrare nätavgift.

75 000 av Tekniska verkens kunder fick av misstag ett mejl om dyrare nätavgift.

Foto: Tekniska verken

Linköping2024-10-30 15:39

Mejlet var tänkt att gå till ett fåtal solelsproducenter. Det handlade om att de, på grund av nya EU-regler, behöver betala för en högre säkringsstorlek eller byta till en lägre.

Av misstag skickades mejlet till 75 000 av Tekniska verkens drygt 100 000 kunder. När vi ringer växeln tar det uppemot en halvtimme att komma fram.

– Har du fått ett mejl? Det har blivit fel, vi är helt nedringda, svarar växeltelefonisten.

Jesper Hagbom, affärsområdeschef elnät på Tekniska verken, beklagar det inträffade.

– Det är jätteolyckligt. Något har blivit tokigt i processen. De sitter just nu och tittar över rutinerna för att säkerställa att något sådant inte ska hända igen.

En stund senare skickades ett nytt mejl ut, med innebörden att man kan bortse från det förra.

undefined
– Det är jätteolyckligt. Något har blivit tokigt i processen, säger Jesper Hagbom på Tekniska verken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!