I Ryds Bilglas verkstad i Tannefors är tempot högt. Branschen är mitt inne i kulmen av den stora stenskottsäsongen, som i år började i slutet av januari i samband med snösmältningen och som brukar pågå fram till april. Hittills har de lagat 644 bilrutor i år.
– Det beror nog på att det i år har varit flera omgångar med snöfall, så det har varit ganska mycket sten på vägarna.
Jonny, med många år i branschen, förklarar att antalet kunder som behöver hjälp med stenskott successivt har ökat genom åren. Även förra året var trycket på verkstaden lika stort. Anledningarna till ökningen är många.
– Bilglasen har blivit ungefär 30 procent tunnare för att spara vikt på bilarna och minska bränsleförbrukning. En ruta väger ett par kilo som de kan spara om de går ner i tjocklek på glasen. Men det gör att de blir mer ömtåliga och spricker lite lättare än vad de gjorde förr i tiden, förklarar Jonny Carlsson.
– Sen har det blivit mer spänningar i glasen nu när man gått från gummilistade rutor till limmade som det är nu. Rutan har blivit en del av karossen, fyller kollegan Rickard Karlsson i.
Det ökade trycket på verkstäderna har lett till att fler bilhallar och andra bilkedjor valt att satsa på och erbjuda glasbyten.
– Förr i tiden så var det kombinerade glasmästerier och bilglasmästerier. Då gjorde man någon bil på förmiddagen, sen åkte man ut och bytte en entréruta på eftermiddagen. Idag har det blivit mer och mer specialiserat med mycket mera kameror, kalibreringar och sådant. Så nu är vi många som är renodlade bilglasmästare.
Henrik Rapp, som driver Rapps Glas i Ljungsbro, jobbar både med bilrutor och andra fönster. Han förklarar att tiden som läggs på att laga stenskott märkbart har ökat genom åren.
Även han ser flera andra anledningar till att de har ökat. Bland annat att förarnas medvetenhet att snabbt åtgärda stenskotten har blivit större samt att flera försäkringsbolag har tagit bort självrisken på ett lagat stenskott.
– Jag har ju hållit på med bilrutor i drygt 30 år i alla fall och visst är det extremt mycket mer nu. Men det är ju bara att titta sig omkring. Det är ju fruktansvärt mycket bilar som åker på våra vägar.
Så du ser snarare att det varit en uppåtgående trend än att det är ovanligt många just de senaste åren?
– Ja precis. Vi har ju aldrig fått in så mycket stenskott som vi har fått de senaste åren. Men om det specifikt är mycket mer i år än förra året till exempel, det kan jag inte svara på.
Finns det någon något man som förare kan göra för att minska risken för stenskott?
– Nej, egentligen inte. Förut så sa man ju att man inte skulle ligga för nära bilen framför. Men faktum är att i dag kan du ju faktiskt få stenskott av bilar du möter också. Så jag har svårt att se att det har någonting med bilkörningen att göra. Utan det är som sagt många andra faktorer som gör att det har ökat.
Jonny Carlsson på Ryds Bilglas har ett tips för att minska risken.
– Väldigt många stenskott kommer i påfarten till motorvägen när man accelererar. Då sitter stenarna i däcket och sen när hastigheten går från 40–50 till 90–110 släpper stenarna. Så kör du upp på en motorväg, håll lite avstånd till bilen framför. Annars finns det faktiskt inte så mycket mer man kan göra.