Rolf fick en vårdfaktura – i kuvert från Telenor

När Rolf Eklund öppnade kuvertet från Telenor hittade han en faktura – från Region Östergötland. "Man undrar ju hur det står till med sekretessen", säger Rolf.

Linköpingsbon Rolf Eklund fick ett brev från Telenor – trodde han. Men i kuvertet låg en faktura från Region Östergötland.

Linköpingsbon Rolf Eklund fick ett brev från Telenor – trodde han. Men i kuvertet låg en faktura från Region Östergötland.

Foto: Åke Alvin

Linköping2024-02-18 07:30

Linköpingsbon Rolf Eklund har inget abonnemang hos Telenor. När det kom ett brev med Telenors logga på tänkte han först slänga det.

– Jag trodde ju att det var reklam. Men så öppnade jag det i alla fall. Och där låg en faktura från Region Östergötland för ett läkarbesök jag gjort, berättar han.

Rolf kontaktade Region Östergötlands ekonomiavdelning och fick en ursäkt och en förklaring. Strålfors – ett företag som ingår i Postnord – sköter fakturautskicken åt regionen. Och det var Strålfors som gjort misstaget att lägga fakturan i fel kuvert.

Misstaget gjordes inte bara med Rolfs faktura. 581 östgötar har fått sin vårdfaktura skickad i ett Telenorkuvert.

– Man undrar ju hur många som slängt brevet och som kommer att få kravbrev. Framför allt undrar jag hur det står till med sekretessen när utomstående företag hanterar känsliga uppgifter från vården, säger Rolf.

undefined
Postnord Strålfors sköter utskicken åt Region Östergötland. När 581 fakturor skulle skickas ut förväxlades kuverten.

Karin Smedberg, redovisningschef på Region Östergötland, betonar att alla fakturor och adressater har varit korrekta och att inga uppgifter kommit på avvägar. Det är bara kuverten som blivit fel. 

Hon berättar också att regionens alla utskick görs av Postnord Strålfors. Företaget skickar inte bara ut fakturor, utan även till exempel kallelser och provsvar. I fjol skickades cirka 2,6 miljoner pappersbrev och 1,5 miljoner digitala utskick från Region Östergötland. Pappersutskicken kostade i snitt knappt 8 kronor per styck och de digitala en dryg krona.  

Att ha en utomstående aktör inblandad, ökar inte det risken för att känsliga uppgifter kommer på avvägar?

– Det finns reglerat i avtalet hur sekretessen ska hanteras. Det tar de på största allvar, säger Karin Smedberg.

Varför låter ni någon annan skicka breven? Kan ni inte göra det själva?

– Det handlar om en rent teknisk lösning som vi inte har kompetens att utföra. Som privatperson kan man ju välja att få fakturor och meddelanden i pappersform eller digitalt – och då kan det vara olika tjänster, som Kivra och Min myndighetspost. Det går ut en fil från oss och sedan ska den filen delas upp i olika utskick, förklarar Karin Smedberg.

undefined
"Jag trodde att det var reklam och tänkte slänga det", berättar Rolf Eklund som fick sin vårdfaktura i ett kuvert från Telenor.

Rebecka Mathers, kommunikationschef på Postnord Strålfors, beklagar kuvertförväxlingen i ett mejl till Corren.

"Vi ber om ursäkt om det skapat förvirring för mottagarna", skriver hon. 

Har liknande saker inträffat fler gånger? 

"Jag känner inte till att det hänt tidigare. Utvecklingen går även mot att fler och fler kunder har standardkuvert som inte är försedda med specifika företagsloggor/namn", kommenterar Mathers.

Hur går det till rent praktiskt när ni gör utskicken? Är det en maskin som lägger breven i kuverten eller sker det manuellt? 

"Kuverteringen sker maskinellt".

Vad innebär det för sekretessen, om personer utanför vården har möjlighet att läsa breven?

"Ingen obehörig person kan läsa våra kunders brev, och de kuverteras maskinellt. En säker hantering av personuppgifter och att vi efterlever gällande direktiv (såsom GDPR) är av högsta prioritet för oss."

Vad menas med "obehörig" i det sammanhanget? Har Strålfors personal möjlighet att läsa vad det står i breven? 

"Jag får hänvisa tillbaka till vårt tidigare svar, att ingen obehörig person kan läsa våra kunders brev och att de kuverteras maskinellt. Hur våra processer ser ut och hur sekretess säkerställs är reglerat i avtal med våra kunder och är inget vi kan eller får kommentera", skriver Rebecka Mathers. 

Postnord Strålfors

Företaget grundades som tryckeri 1919 i Ljungby av Thage Carlsson, sedermera med efternamnet Strålfors.

Sedan 2006 ägs Strålfors av Postnord och 2016 bytte företaget namn till Postnord Strålfors.

Postnord Strålfors har verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland med totalt cirka 700 anställda.

Källor: Wikipedia och Postnord Strålfors

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!