Bakom namnet Ver i sure (ordlek baserad på "verified security") finns ett företag som föddes ur Securitas (men nu för tiden anlitar företaget bara väktartjänster därifrån). Varje månad får Verisure AB några tusen nya kunder.
– Det innebär att vi ständigt anställer. Vi har både studenter som arbetar som extrapersonal och heltidsanställda. Vi söker ännu mer personal, säger Torbjörn Malmström, personalchef.
Verisure larmcentral på Gumpekullavägen i Linköping får drygt 2 500 larmsignaler per dygn från hela Sverige och nästan lika många samtal går till kundtjänsten. Men telefonerna går ännu varmare när det är åskväder eftersom hushållens larmsystem kan drabbas då.
– Många ringer och frågar vad som kan hända med deras larmsystem om åskan slår till. Därför tar vi alltid in extra personal när väderprognosen säger att åskväder är på väg, säger Christoffer Nilsson, timledare på kundservice i Linköping.
Emma Björk är en av cirka 320 personer som jobbar på företaget. Hon är larmoperatör och glömmer aldrig en av sin a första arbetsdagar.
– Ett larm gick och med hjälp av kamerorna såg jag att en person med luva rörde sig i bostaden. Jag kontaktade kunden och det visade det sig att hon befann sig hos en granne. Då kunde vi be henne stanna där tills polisen hann till bostaden. Jag känner verkligen att mitt arbete gör skillnad, säger Emma Björk.
Arbete med säkerhet och trygghet utgör basen för Verisure men företaget utvecklar hela tiden nya tjänster som är kopplade till så kallade smarta hem. Med det menas hem som delvis kan styras trådlöst. Och det är bland de bostadsinnehavare som skaffar sig plattform för det smarta hemmet som Verisure växer snabbast.
– Vi har jobbat hårt under de senaste åren för att tillsammans med våra partner utveckla andra tjänster som ökar tryggheten, det gäller inte bara inbrott och brand. Med hjälp av vår app på en smart telefon kan våra kunder öppna lås, få automatiskt med d elande om att barnen har kommit hem eller att det det har varit strömavbrott. Vi vill lösa problem åt våra kunder, säger Joakim Borén, marknadschef.
Andel svenska hushåll som har pla t tform för smart hem och kan nyttja företagets nya tjänster är 20 procent. I USA har drygt 40 procent hushåll den lösningen. Företagets mål är att fördubbla marknaden i Sverige på några år.
– Vi är högteknologiskt utvecklat land och det finns ingen orsak varför vi inte skulle göra det, säger vd Mattias Ringqvist.