Det sa en personal på en H&M-butik i Linköping när vi besökte butiken för att fråga hur de anställda skulle påverkas av att tvingas gå ner i arbetstid och få lägre lön – vilket H&M:s planerade hyvling går ut på.
– Tyvärr får vi inte uttala oss. Vi kan bara hänvisa till presstjänsten även om det finns mycket som vi skulle kunna säga, sa kvinnan vi pratade med.
– Det är så tråkigt, så tråkigt. Många kommer att drabbas hårt, säger en annan anställd som också hänvisar till presstjänsten.
Hyvlingen betyder att arbetsgivaren minskar antalet timmar hos personalen, vilket kan innebära att en anställd tvingas gå ner från heltid till några timmar i veckan.
Redan i oktober 2022 varslade H&M om att personalstyrkan skulle minska och samtidigt hävdade företaget att inga uppsägningar skulle ske. Enligt H&M behövs mindre personal i butikerna när fler kunder köper kläder på nätet. Därför ska bemanningen anpassas till de tider då kunderna helst shoppar, hävdar H&M som genomför en större omorganisation i 69 butiker.
Enligt Handels berörs en tredjedel av H&M:s butiksanställda i Sverige, alltså runt 1 500 personer. Dessa har nu fått vad H&M kallar ”erbjudanden” om ny tjänstgöringsgrad, betydligt färre arbetstimmar än tidigare. Lokala förhandlingar pågår runt om i landet.
I Linköping är det personalen på fyra arbetsplatser, två H&M-butiker och två Hemtex-butiker, som berörs. Kristoffer Jigered, ombudsman på Handels, har ansvar för de lokala förhandlingarna gällande både Hemtex och H&M.
– Från början kändes det nattsvart, men nu känns det som att våra förhandlingar går framåt. Jag kan inte uttala mig om en pågående förhandling, men vår inställning generellt är att hyvling inte borda vara tillåtet. Du kan ha varit anställd i 10, 20 och ännu fler år och ändå riskera bli av med många jobbtimmar, säger han.
Vad kan ni sätta emot arbetsgivaren som säger att handeln har minskat och att man inte kan ha personal på heltid eftersom ingen handlar under vissa perioder på dagen?
– Vi kan inte motsätta oss att bolag behöver göra besparingar, men vi motsätter oss på vilket sätt man vill göra det. Grundregeln är att man påkallar arbetsbrist och säger upp de sist anställda. Men det vill arbetsgivaren inte göra och i stället påkallar man en förhandling om omorganisation där många ska jobba färre timmar och på det sättet kringgå grundregeln i Lagen om anställningsskydd (LAS).
Låter det inte rimligt att det behövs fler som jobbar när människor är lediga och handlar?
– Ja, det gör det, men det finns andra lösningar och det har vi visat. Man kan få ihop personalens scheman så att det går att klara tiderna när kunderna handlar.
Finns det någon tidsplan för när ni ska bli färdiga med förhandlingarna?
– Arbetsgivaren vill att vi ska vara klara så fort som möjligt men vi vill hitta en bra lösning för våra medlemmar. Vi kan aldrig acceptera att personalen som har jobbat i 10, 20 år blir av med sitt jobb samtidigt som man anställer nya. Om vi inte kommer överens lokalt går förhandlingarna vidare centralt.
Enligt Kristoffer Jigered visar sig den nya LAS tandlös.
– Arbetsgivaren kan påkalla en omorganisation i stället för en arbetsbrist och då kan man kringgå en hel del regler.
Vi har kontaktat H&M:s presstjänst och bett om en kommentar men inte fått något svar.