5 000 dörrar knackade på en och (S)amma dag

"Här möter man människor, på nätet möter man fasader".

Foto: Pia Molin

Linköping2014-04-06 14:30

Mari Hultgren svarar slagfärdigt på varför hon tror att hederlig gammal dörrknackning är minst lika effektiv som sociala medier när det gäller att nå ut med sitt politiska budskap. Ett 80-tal rödklädda socialdemokrater – från ringrävar som landstingsrådet Mats Johansson till nybörjaren Frida Karami – ägnar hela lördagen till att propagera, svara på frågor och lägga ut partiets ”framtidskontrakt” i brevlådorna.

Målet är att knacka 5 000 dörrar i ytterområdena Ekholmen och Hjulsbro. Dörrknackning är, precis som Mari Hultgren säger, en välbeprövad metod, men till denna valrörelse har S byggt på den med fler hembesök.

Johan Walan knackar dörr på Mjölnaregatan. I första villan möts han av Jocke Kättström, projektledare på Ericsson. Jocke vill snacka barnomsorg, han tycker det är mer förvaring än pedagogik på många förskolor. Han välkomnar förslaget om mindre barngrupper i de lägsta åldrarna.

­– Men var ska ni ta pengarna? frågar han.

Johan förklarar sambandet mellan att få ned arbetslösheten och att frigöra fler resurser till barnomsorg och skola.

– Det är bra att de kommer ut så här, det får gärna fler partier göra. Det är viktigt att fokusera på lokala frågor. Sista månaden före valet brukar bara handla om rikspolitik, säger Jocke Kättström.

Arkitekt till årets upplägg är socialdemokraternas studieledare Martin Tollén.

Vad är skillnaden i upplägget jämfört med 2010?

– Tidigare har vi mest sysslat med mobilisering, alltså satsat hårt på de områden där vi redan har mycket stöd. Det gör ni nu också men vi ska också finnas i områden där så kallade "blockbytare" bor. Alltså väljare som i grunden delar våra värderingar men som ändå röstade borgerligt i valet.

Hur ska ni nå blockbytarna i årets val?

­– Vad vi lärde oss från valen 2006 och 2010 var att de problem vi såg i Linköping inte var de problem som många Linköpingsbor upplevde. Det är bakgrunden till de kampanjer vi genomfört de senaste åren. Det handlar väldigt mycket om att förstå de problem vi har i Linköping och som vi ska formulera en politisk lösning på, säger Martin Tollén.

Hur vet ni att det här är rätt politik för 2014?

– Man kan aldrig vara helt säker i förväg, men vi känner att vi i dag har en mycket bättre grund att stå på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!