Händelsen inträffade omkring klockan 01.30 på morgonen den 8 augusti förra året. En 47-årig man var på väg för att hämta en anhörig som jobbat. När han missade avfarten på motorvägen i närheten av Herrbeta fattade han ett ödesdigert – och olagligt – beslut: Han valde att stanna och börja backa.
– Jag minns att jag inte ville göra en U-sväng utan jag försökte komma till ett ställe där det finns en öppning i vägräcket för att komma över åt andra hållet, men jag hittade ingen, säger 47-åringen i förhör.
Ett vittne som färdades på E4 körde om 47-åringen i låg hastighet och stannade till vid vägkanten för att larma polisen. Vittnet noterade att 47-åringen inte bara backade – han började dessutom köra i cirklar på motorvägen. Dessutom tände och släckte 47-åringen belysningen på personbilen.
– När vi står och pratar med 112 håller han hela tiden på att köra runt i cirklar och köra mot fel håll. Det kom en massa bilar som han höll på att krocka med. Bilarna som mötte honom fick väja. Minst fyra bilar höll han på att krocka med, säger vittnet i förhör.
En stund senare var olyckan ett faktum. En buss som färdades i södergående riktning med 18 passagerare ombord körde in i 47-åringens bil. Alla ombord på bussen klarade sig utan fysiska skador, men 47-åringen ådrog sig skador och fördes i ambulans till sjukhus. De flesta ombord på bussen låg och sov vid tillfället.
– Jag låg i sängen i bussen. Jag märkte att bussen bromsade kraftigt och senare hörde jag en smäll. Jag såg ingenting, men var den enda i bussen som var lite vaken i alla fall. Alla andra sov där uppe i bussen och där syns ingenting, säger en av passagerarna i förhör.
47-åringen har nu åtalats för grov vårdslöshet i trafik. I förhör har han förklarat att han var medveten om att det är förbjudet att backa eller köra i cirklar på en motorväg.
– Jag visste att det inte var tillåtet att vända runt, men jag försökte bara vända och tänkte inte på att det inte var tillåtet.
47-åringen, som krävs på 170 000 kronor i skadestånd av det drabbade bussbolaget, har förklarat sitt agerande med att han vid tillfället kan ha varit trött.
Till den kommande rättegången i Linköpings tingsrätt har åklagaren kallat vittnet som larmade polisen samt en företrädare för bussbolaget som ska redogöra för de kostnader som blev följden av olyckan.