Pengarna är bidrag från staten som Linköpings kommun sökt och fått. Statsbidraget är en kraftig ökning från förra årets cirka 10 miljoner kronor till årets 39,9 miljoner.
– Vi är väldigt duktiga på att hämta hem pengar från staten. Jag tror Linköping är en av Sveriges bästa, om inte Sveriges bästa, kommuner i förhållande till sin storlek att söka och också få statsbidrag, säger Erik Östman (M), ordförande i barn- och ungdomsnämnden med ansvar för förskola och skola.
De 40 miljonerna ska fördelas ut på Linköpings skolor och förskolor för att stötta elever som riskerar att inte nå kunskapsmålen för att bli behöriga till vidare studier på gymnasienivå. Pengarna ska också fördelas till fortsatt förbättring av elevhälsans insatser för barnen, och till att undervisa nyanlända elever i ämnet svenska som andraspråk.
Linköpings kommun har dessutom en ny ansökan inlämnad där man vill att staten ska stå för anställningskostnader för tre nya skolsköterskor, fem kuratorer, fem speciallärare, och lärare med specialpedagogisk kompetens.
Än är det för tidigt att säga exakt hur och till vilka skolor som de 40 miljoner kronorna fördelas, enligt Erik Östman. Statsbidraget får börja användas från 1 juli i år och skolverksamheten utreder nu hur pengarna bäst ska användas.
I ansökan till staten skrev Linköpings kommun att pengarna ska användas till att ”stärka likvärdigheten och kunskapsutvecklingen” i kommunens skolor. Linköpings skolor är starkt segregerade och det är stor skillnad på hur elevgrupper lyckas nå kunskapsmål, beroende på vilken utbildningsbakgrund deras föräldrar har.
Blir det fler lärare i skolorna nu?
– Det kan handla om lärartid, eller om andra insatser som behövs. Jag vågar inte säga exakt hur det kommer att bli ute i verksamheterna. Det är upp till professionen att besluta. Skolor ska få stöd där det är tufft, säger Erik Östman.
Under 2017 avslöjade en genomlysning att elevhälsan inte alls var likvärdigt utformad i Linköpings skolor. Under förra året gjordes en omorganisation av hela elevhälsoverksamheten. En ny chef har nyligen börjat sitt arbete. Nu ska elevhälsopersonalen jobba mer hälsofrämjande och förebyggande än åtgärdande när elever redan råkat ut för problem.
– Vi vet hur behoven ser ut, men det kommer nog att dröja ett tag innan vi ser resultaten, säger Erik Östman.