DO: Okej att välja bort 34-åring vid pilotutbildning

Att försvaret valde bort en 34-åring och en 36-åring från antagningen till Flygskolan i Linköping var nödvändig åldersdiskriminering konstaterar DO – på grund av kostnaderna. En stridspilot kostar nämligen 150 miljoner att utbilda.

Flygskolan ligger i Linköping, men tillhör Luftstridsskolan i Uppsala garnison och utbildar olika sorters piloter inom försvaret. Bilden är från en luftsförsvarsövning.

Flygskolan ligger i Linköping, men tillhör Luftstridsskolan i Uppsala garnison och utbildar olika sorters piloter inom försvaret. Bilden är från en luftsförsvarsövning.

Foto: Adam Wrafter

Linköping2023-01-08 17:00

Två piloter i 35-årsåldern anmälde Försvarsmakten till Diskrimineringsombudsmannen (DO) efter att de 2020 gjort försvarets pilottester, men sedan prioriterats bort av Försvarsmakten och Flygskolan, som tillhör Luftstridsskolan med huvudsäte i Uppsala, på grund av ålder. Trots godkända resultat. DO konstaterar nu i sitt beslut att det förvisso rör sig om särbehandling kopplat till ålder, men att denna särbehandling "har ett berättigat syfte".

Att anmälarna inte rekommenderades att söka flygutbildningen var enligt Försvarsmakten på grund av konkurrens, inte ålder. Samtidigt fick en av anmälarna information från Försvarsmakten att yngre sökande hade prioriterats.

Då pilottesterna är fyra dagar långa, påfrestande och kostsamma ifrågasatte han därför varför han överhuvudtaget gavs möjlighet att genomföra testerna, när Försvarsmakten inte har rekommenderat någon över 30 år att söka sedan 2018.

– Det är svårt att svara på. I slutänden handlar det om enskilda fall. Vi måste attrahera rätt personer och personer som vill tjänstgöra och stanna hos oss. Därför vill vi ha ett brett urval bland de som gör testerna, säger, Louise Levin, kommunikationschef på Flygvapnet.

Den som blir godkänd på testerna kan sedan rekommenderas att ansöka till flygutbildningen med inriktning stridsflyg, transportflyg eller helikopter. Urvalet görs genom att de med godkända tester rangordnas utifrån både medicinska och ekonomiska skäl, som kan påverkas av ålder. Och det är här åldersdiskrimineringen kan ske.

Utbildningen till pilot inom försvaret tar upp till sju år beroende på inriktning och den kostade år 2020 för en enda pilot för JAS Gripen cirka 150 miljoner kronor. En pilot går också i pension vid 55 eller 66 års ålder beroende på födelseår. Enligt Försvarsmaken är det därför mycket viktigt att de piloter som utbildas hinner vara aktiva under lång tid, för att myndigheten ska kunna upprätthålla en effektiv krigsorganisation. Vilket DO alltså godkänner som undantag för åldersdiskrimineringen.

– Om vi får två med exakt samma testresultat är sista parametern i bedömningen hur länge kan den här personen vara verksam i krigsorganisationen? Det ska finnas fysiska och psykiska förutsättningar, men också ekonomiska och den bedömningen görs i ett sent skede, förklarar Louise Levin, kommunikationschef på Flygvapnet.

Pilotförsörjningen i flygvapnet har varit ett problem länge. Kommande år väntar stora pensionsavgångar, samtidigt som det finns svårigheter att både rekrytera ny och behålla befintlig personal. Det beror enligt en rad artiklar i Officerstidningen på dålig löneutveckling och att pensionsåldern höjts från 55 år till 66 år för yngre piloter. Även obalans med familjelivet och byte av arbetsort vid kommenderingar är faktorer som påverkar och ofta är det i just 35-40-årsåldern som piloterna lämnar. 

Kan fokus på att anta yngre bidra till fortsatt pilotbrist? En person som redan är i det "riskabla åldersspannet" kanske inte har samma benägenhet att lämna försvaret som en som kom in ung, före familjebildning?

– Man vet inte om de unga som tas in kommer att sluta. Motivation är jätteviktig del som mäts. Man måste verkligen vilja arbeta för Försvarsmakten, du måste känna för uppgiften, säger Louise Levin.

Försvarets pilottester

Under fyra dagar testas de sökande. Först görs psykologiska tester där exempelvis begåvning och stresstolerans undersöks. Sedan genomförs intervjuer med flygpsykolog för att bedöma personlig lämplighet. Till sist genomförs en rad medicinska och fysiska tester under två dagar där bland annat hjärta och lungor undersöks.

Efter genomförda tester genomförs en nominering där vilka som får påbörja utbildningen väljs ut. Därefter skickas ett pliktärendebeslut ut.

Källa: Försvarsmakten

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!