Redan i våras nåddes kunderna till Länsförsäkringar Östgöta av beskedet – de får dela på 200 miljoner kronor i återbäring efter en stor vinst under 2023.
Företagets resultat, före skatt, blev 594 miljoner kronor. Det kan jämföras med ett minusresultat på 72 miljoner kronor året innan när kunderna inte fick någon återbäring. Rörelseresultatet, som är ett resultat på företagets egen verksamhet: försäkrings-, bank- och pensionsaffären, var 192 miljoner kronor före återbäringen. I det ingår inte resultatet från företagets kapitalförvaltning.
Men alla kunder kommer inte att få ta del av återbäringen. Länsförsäkringar Östgöta har cirka 240 000 kunder – och det är bara de kunder som har en sakförsäkring, de cirka 200 000, som får dela på 200 miljoner kronor.
Det nya för i år är att kunderna som har telefon kopplat till Swish ska få sina pengar utbetalda via tjänsten.
– Det är smidigt och det känns modernt. Kunderna som inte har Swish ska få utbetalningen på sitt bankkonto som tidigare, säger Åsa Röhs.
Att Länsförsäkringar hade ett bra 2023 berodde delvis på att företaget har haft lägre skadekostnader än man har räknat med. Det var, enligt Åsa Röhs, ett bättre skadeår än man förväntat sig trots att antalet skador ökat något och att man har haft inflationsdrivna kostnadsökningar på varor och tjänster.
Påverkas nästa års återbäring av de översvämningar som har drabbat många östgötar?
– Det är för tidigt att säga nu, men vi har alltid beredskap för större skador som drabbar östgötar.