Båten Anna af Sand, som tillhör den norska staden Stavangers sjöfartsmuseum, passerade under tisdagseftermiddagen genom Bergs slussar. Båten med besättning är på väg till Stockholm och beräknas vara framme på fredag.
– Hela färden från Stavanger till Stockholm tar ungefär 14 dagar, så vi kommer dit på fredag om allt går som det ska. Jag själv har varit med i besättningen i 36 år och det är turer som dessa som gör allt jobb värt det, säger Erling Kleiberg.
Väl i huvudstaden ska besättningen ta med kunder ut på en tur och bjuda på skaldjur.
– Det finns ingen enskild biljett för turen utan det är företag som köper hela konceptet. Pengarna investeras tillbaka in i båten för underhåll. Vi får inte betalt utan gör detta för att vi gillar det, och för att vi kanske inte förstår bättre, säger Erling Kleiberg och skrattar.
Besättning seglar tillsammans på fritiden och under semestern. Anna af Sand har varit i 17 olika länder i Europa. Resorna görs på uppdrag av den norska staten, staden Stavanger och sjöfartsmuseet där skutan befinner sig i vanliga fall.
– År 1990 var vi i Leningrad i dåvarande Sovjetunionen. Där var vi med och öppnade en nystartad skaldjursexpedition. Vi har även varit i Spanien och fortsatt den långa traditionen av att sälja saltad torsk där, säger Erling Kleiberg.
Under Anna af Sands glansdagar var hon viktig för exporten av det norska fisket till andra länder. En stor inkomstkälla för staden Stavanger var att packa små tunnor fulla av saltad sill och exportera det till Baltikumländerna.
– Förr i tiden seglades båtarna endast av två personer som fick plats att sova i aktern. Lastutrymmet var då fyllt till brädden med fisk, men har nu gjorts om så att alla i besättningen har en plats att sova på, säger Per-Allan Røsand.
Anna af sand har inte alltid varit lika vacker som hon är idag, år 1968 befann hon sig i ett dåligt skick. Men en man vid namn Torolf Smedvig såg det kulturella värdet i båten och bestämde sig då för att köpa och restaurera den. När båten var färdigrestaurerad år 1973 skänktes den till sjöfartsmuseet med kravet att den skulle seglas och representera hela Norge, i synnerhet staden Stavanger.
–Trots en så gammal båt, en av de äldsta i världen i sitt slag som fortfarande seglar, har resan via Göta kanal gått bra. Allt fungerar, till och med vi i besättningen, säger Erling Kleiberg.