Tusentals patienter kan påverkas när klinik straffas

Tandvårdsföretaget My dentist förlorar det statliga tandvårdsstödet efter att ha läckt personuppgifter till telefonförsäljare. "Det finns ingen rim och reson i Försäkringskassans beslut."

My dentist klinik i Linköping har cirka 15 000 registrerade patienter och 25 medarbetare.

My dentist klinik i Linköping har cirka 15 000 registrerade patienter och 25 medarbetare.

Foto: Zenaida Hadzimahovic

Linköping2023-11-24 19:00

Det hävdar Per Jansson, medgrundare på tandvårdsföretaget My dentist som har tolv kliniker i Sverige – varav en finns på S:t Larsgatan i Linköping. På kliniken jobbar 25 personer och 15 000 patienter är registrerade.

– Företaget håller på att överklaga Försäkringskassans beslut, säger han.

Försäkringskassan beslutade att i slutet av december stänga av företaget från det statliga tandvårdsstödet eftersom bolaget gett telefonförsäljare tillgång till sekretessbelagda uppgifter från Försäkringskassan. Det var HD/Sydsvenskan först att skriva om.

Beslutet består av två delar. My dentist förlorar det statliga stödet som står för cirka 30 procent av kostnaden för den tandvård som levereras till patienterna. Företaget krävs dessutom på en rejäl återbetalning. 3,8 miljoner kronor ska betala tillbaks för "onödiga behandlingar".

Kravet på återbetalningen berör inte kliniken i Linköping.

– Kravet gäller bristfälliga underlag till behandlingar som behövdes, inte alls till onödiga behandlingar som FK (försäkringskassan) skriver, säger Per Jansson.

Enligt honom gäller det tandvård som utförts mellan 2019 och 2023 som i stort sett har gjorts av tre tandvårdspersonal.

– Ingen av dem har jobbat i Linköping och ingen av dem finns kvar inom företaget. Det är självklart dåligt att ha bristfälligt underlag men 3,8 miljoner kronor är enbart 0,6 procent av den totala summan som vi får från FK, säger Jansson.

Han säger sig inte vilja förminska tandvårdsföretagets misstag när det gäller sekretessbelagda uppgifter från FK som telefonförsäljare fick tillgång till, men han anser att FK:s agerande är oproportionerligt hårt.

– Företaget har självt anmält personuppgiftsincident till IMY, tidigare Datainspektionen, när sekretessbelagda uppgifter från FK hamnade hos några underleverantörer. IMY har kunnat ge oss böter men beslutade att lägga ner ärendet.

– Ja, vi gjorde fel men FK tog det hårdaste straff som finns. Våra jurister tittar över beslutet och håller på med ett överklagande till Förvaltningsrätten. Beslutet är så konstigt att det behöver prövas av domstol.

Vad ska ni göra nu?

– Vi har möjlighet att begära inhibition av en domstol som kan besluta att ingenting görs förrän beslutet prövas.

Men vad händer om förvaltningsrätten fastställer FK:s beslut?

– Det skulle ha mycket stora konsekvenser för verksamheten, men vi känner oss trygga i en juridisk prövning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!