Flygplatsen går back – trots kommunens miljonstöd

Linköping City Airport får ett årligt stöd av kommunen på 45 miljoner kronor. Nu, med över 140 inställda KLM-flighter hittills under 2023, går flygplatsen mot ett nytt minusresultat.

Över 140 flighter har ställts in från Linköping City Airport under 2023. Det gör att det kommunala bolaget ser ut att gå med ett stort minusresultat, trots kommunens miljonstöd.

Över 140 flighter har ställts in från Linköping City Airport under 2023. Det gör att det kommunala bolaget ser ut att gå med ett stort minusresultat, trots kommunens miljonstöd.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2023-11-01 09:00

Inom Linköpingspolitiken är det kommunala stödet till flygplatsen ofta en het debattfråga. På det senaste kommunfullmäktigesammanträdet valde Miljöpartiet återigen att markera sitt missnöje. Ledamoten Predrag Pucar menade att det är "hårresande" att bolaget behöver 45 miljoner kronor, i årligt kommunalt stöd, för att hamna på ett nollresultat – och att ett minusresultat därför är "oacceptabelt". Han passade också på att uppmana Linköpingsborna till protester med plakattexter så som "Låt transportföretagen konkurrera på lika villkor", "Rättvisa på marknaden - nej till kommunala subventioner" och "Sänk kommunalskatten. Låt KLM betala sin nota". 
 

S+M-styrets Niklas Borg (M) replikerade:

– Jag håller med om att våra bolag ska hålla den budget vi har antagit och vi som ägare för en tät dialog med flygplatsen. Sen är det inte okänt att vi har vitt skild syn på nyttan av en kommunal flygplats. Flygplatsen betyder oerhört mycket för Linköpings och hela regionens näringsliv. Jag kan tycka att såväl staten som andra intressenter borde ta ett större ansvar och dela den ekonomiska bördan med oss. Det är något som vi kommer att fortsätta arbeta för framöver.

undefined
"Delårsrapporten visar ett minusresultat utöver den kraftiga sponsring på 45 miljoner kronor kommunala skattemedel som redan sker. I en tid då flera nämnder lever med sparkrav riskerar alltså Linköpingsbornas skattepengar att behöva gå till att kompensera ett kommunalt bolag som i huvudsak servar affärsresenärer och bidrar till KLM:s vinster. Det ska inte behöva nämnas att det är pengar som hade gjort betydligt större nytta inom andra delar av kommunens verksamhet", skriver Miljöpartiets Maria Moraes i en protokollsanteckning.

I Linköping City Airports delårsrapport, som omfattar året till och med augusti, står det klart att minusresultatet uppgår till drygt tre miljoner kronor. Den stora orsaken är att flygbolaget KLM har ställt in 126 stycken flighter mellan januari och augusti. Bolaget hoppas dock kunna reparera en del av minusresultatet under årets sista månader. Därför är prognosen, när 2023 summeras, ett minusresultat på 1,6 miljoner kronor. En förutsättning är dock att KLM inte ställer in några flighter från oktober och framåt.

– Situationen är fortfarande väldigt svår för de regionala flygplatserna i Sverige. Vi lider fortsatt av pandemins effekter och det har inneburit att vi har haft över 140 inställda flighter från Linköping hittills i år. Det blir naturligtvis ett ganska stort intäktstapp för oss. De inställda flighterna beror på att det har varit kapacitetsbrist på Schipol och hos KLM, säger flygplatsens vd Camilla Lejon.

undefined
"Bolaget är väl medvetna om ägarens krav och förväntningar på att visa svarta siffror och har vidtagit de åtgärder som är möjliga för att nå detta vilket redovisades på den enskilda ägardialogen. Vår ekonomi påverkas dock av händelser utanför vår kontroll som personalproblem på Schiphol och hos KLM vilket lett till inställda flyg", skriver Linköping City Airport och vd:n Camilla Lejon i sin delårsrapport.

Med kapacitetsbrist menas att det har saknats så kallad markpersonal på flygplatsen Schipol i Amsterdam. Flygbolaget KLM har också haft brist på flygplan och kabinpersonal. Detta beskrivs som effekter av pandemin.

– Resten av året ser bra ut för oss. Det stora antalet inställda flighter har minskat på slutet och under november och december ska trafiken gå som planerat. Vi har en bra beläggning, ungefär 90 procent av vad vi hade innan pandemin, och från och med 29 oktober har KLM även en tredje avgång på söndagar. Det gör att vi har fler flighter än vi hade innan pandemin, säger Camilla Lejon.

Varför sätts en avgång in om beläggningen är 90 procent?

– Vi har 90 procent av beläggningen i jämfört med innan pandemin, men det är utslaget över samtliga flighter. På söndagar är det i princip fullbokat hela tiden så därför satte man in ytterligare en avgång där.

Blir resultat sämre eller bättre än minus 1,6 miljoner kronor?

– Det vet vi inte. Vi lever i en värld där vi påverkas av vad som händer runt omkring oss. Det kan vara väder, förseningar eller inställda flighter. Just nu ser det ut som att vi ska klara det prognostiserade resultatet, säger Camilla Lejon.

undefined
På kommunfullmäktiges senaste sammanträde valde Miljöpartiets Predrag Pucar återigen att kritisera flygplatsen och kommunens miljonstöd. "Jag får inte ihop logiken. Vi skulle kunna subventionera Stångåstadens hyror och på så sätt locka till oss duktiga medarbetare, men det funkar ju inte så", sa Predrag Pucar från talarstolen.

På kritiken, från bland annat Miljöpartiet, svarar hon så här:

– Näringslivet säger att den här linjen betyder oerhört mycket för att man ska kunna etablera sig här, anställa människor och betala skatt. Under normala förhållanden har vi också ungefär 500 utländska affärsresenärer varje vecka som bor på hotell och äter på restauranger. Många företag i Linköping måste kunna nå världen på ett effektivt sätt, säger Camilla Lejon och fortsätter:

– Sen vill jag å det bestämdaste säga att KLM betalar bra för sig. De har alltid betalat för de tjänster som vi utför åt dem. Problemet är att det inte finns fler aktörer som flyger härifrån och det jobbar vi för att ändra naturligtvis. När vi får in fler flyglinjer minskar kommunens insats.

undefined
Flygbolaget KLM har i dagsläget tre avgångar dagligen, från Linköping till Amsterdam, måndag till fredag. På lördagar är avgångarna två till antalet medan det från och med den 29 oktober även är tre avgångar på söndagara.

Och borde inte en flygplats kunna bära sig själv?

– Det går inte ihop. En flygplats måste ha ungefär en miljon passagerare för att gå ihop. Ingen regional flygplats klarar sig utan kommunalt eller regionalt stöd.

Är ambitionen att det kommunala stödet ska kunna minska på sikt?

– Naturligtvis. Speciellt om vi får ett statligt stöd – det skulle betyda mycket, säger Camilla Lejon.

Statligt flygplatsstöd

En statlig flygplatsutredning har slagit fast att det statliga driftstödet till landets utsedda beredskapsflygplatser, där Linköping City Airport ingår, behöver öka. "Regeringen har dubblerat det statliga driftstödet redan för 2024. I nuläget går det inte att spekulera hur stort stöd LCA kommer få men det kommer ha en stor betydelse för möjligheten att kunna hantera oförutsedda händelser utan extra ägartillskott", skriver bolaget i sin delårsrapport.

Källa: LCA:s delårsrapport

Karta: Linköping City Airport
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!